Te hoog cholesterol

De lever zorgt gewoonlijk voor een evenwicht tussen de hoeveelheid cholesterol die de lever maakt en het gehalte cholesterol in het bloed.

De hoeveelheid cholesterol die de lever maakt, wordt beïnvloed door de leefstijl. Roken, een te hoog BMI, buikvet, weinig lichaamsbeweging en een eetpatroon met veel verzadigd vet kunnen het evenwicht verstoren.

Daardoor kan een ongewenste verschuiving plaatsvinden naar meer LDL, dat wordt ook wel het 'slechte' cholesterol genoemd. Een te hoog LDL cholesterol verhoogd het risico op hart- en vaatziekten. 

Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies bij een te hoog cholesterol. Door onder andere producten met verzadigd vet (die het cholesterol verhogen) te vervangen door producten met onverzadigde vetten, de inname van voedingsvezels te verhogen en voedingsmiddelen in te zetten die bewezen het cholesterol verlagen.

Recentelijk ben ik afgestudeerd aan de T. Colin Campbell Center for Nutrition Studies en heb ik mijn 'Plantbased Nutrition' certificaat behaald. Tijdens deze studie heb ik geleerd hoe je voeding kunt inzetten om het cholesterol te verlagen en o.a. om hart- en vaatziekten te voorkomen.

inline




sojamelk en cholesterol

Sojamelk vs koemelk & hart- en vaatziekten (nieuw onderzoek)

12 september 2022

Bonen of vlees gezonder

De gezondheidsvoordelen van bonen ten opzichte van vlees

19 juni 2022

Lijnzaad gezond

Waarom je elke dag lijnzaad zou moeten eten

16 augustus 2021

suiker in fruit

Zit er teveel suiker in fruit?

29 juli 2021