sojamelk en hart- en vaatziekten

Sojamelk vs koemelk & hart- en vaatziekten (nieuw onderzoek)

Soja bevat enkele gezondheidsbevorderende componenten zoals polyfenolen & isoflavonen die o.a. gunstige effecten kunnen hebben op de hart- en bloedvaten. Bovendien wordt sojamelk geassocieerd met het minder voorkomen van bepaalde vormen van kanker, osteoporose, symptomen van de menopauze én hart- en vaatziekten.

Wat werd er onderzocht

Effecten van sojamelk op de risicofactoren die een rol spelen bij hart- en vaatziekten, zoals cholesterol, bloeddruk, ontstekingswaarden etc..

Hoe werd het onderzocht

Door een meta-analyse te doen. Meegenomen in de analyse: 18 uitgevoerde randomised controlled trials (RCT's).

(Een RCT is de zuiverste manier om een verband tussen interventie en effect aan te tonen.)

Wie werden onderzocht

De deelnemers aan deze 18 RCT's waren tussen de 18-65 jaar. In totaal ging het om 665 mensen. In verreweg de meeste onderzoeken werd koemelk omgewisseld voor sojamelk.

Resultaten

De consumptie van sojamelk:
- Verlaagde het totaal cholesterol met 0,23 mol/L
- Verlaagde het 'slechte' LDL cholesterol met 0,24mmol/L
- Verlaagde de bloeddruk (systolische bloeddruk met 7.38mmHg & diastolisch 4.36 mmHg)
- Verminderde de middelomtrek met 1,61 cm
-  Minder (verbeterde) ontstekingswaarden zoals CRP en TNF-a

Conclusie

Dit onderzoek laat zien dat de consumptie van sojamelk gunstigere effecten heeft op de risicofactoren voor hart- en vaatziekten dan koemelk of een placebo.

Hopelijk komen er snel omvangrijkere onderzoeken waarin ook de status van de gezondheid van de mensen wordt meegenomen, wat voor soort melk er wordt gedronken en hoeveel melk er wordt gedronken.

Bron

Impact of soy milk consumption on cardiometabolic risk factors: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials, Journal of Functional Foods, Volume 83, 2021, 104499, ISSN 1756-4646, https://doi.org/10.1016/j.jff.2021.104499.

inline