darmmicrobioom en ziekten

De relatie tussen het darmmicrobioom en ziekten

De gezondheid van de darmen beïnvloedt zoveel meer dan alleen onze spijsvertering. Het beïnvloedt ons immuunsysteem, metabolisme (bijv. hoeveel calorieën we opnemen), hormonen, gemoedstoestand en de gezondheid van de hersenen.

Je darmmicrobioom (of darmflora) is net zo’n ecosysteem als het Amazone woud. Het gedijt door balans en harmonie. En zoals balans en harmonie ONMISBAAR is in elk ecosysteem...

..Is het darmmicrobioom met meer dan 29 biljoen (!!!) organismen is hierop geen uitzondering.

Dysbiose

Bij dysbiose zijn de goede en de slechte bacteriën in de darm niet in balans. Dat zorgt voor een verlies van harmonie. Er komen hierdoor meer slechte bacteriën dan goede. Op dat moment kunnen er problemen in de gezondheid ontstaan. Hierbij een overzicht van alle aandoeningen die in verband worden gebracht met een darmmicrobioom wat uit balans is:

In de categorie immuun gerelateerde aandoeningen:

• Diabetes type 1
  • Coeliakie
  • Multiple Sclerose
  • Astma
  • Eczeem
  • Hooikoorts
  • Reumatoïde artritis
  • Crohn
  • Colitis ulcerosa

In de categorie metabole ziekten:
  • Obesitas
  • Diabetes type 2
  • Coronaire hartziekten
  • Jicht
  • Niet-alcoholische leververvetting
  • Chronische nierziekten
  • Alvleesklier ontsteking (acute pancreatitis en chronische)

In de categorie hormonale aandoeningen:

• Endometriose
  • PCOS
  • Onvruchtbaarheid
  • Prostaatkanker
  • Borstkanker
  • Trage schildklier
  • Baarmoederslijmvlieskanker

Kip of het ei?

Het is vaak onduidelijk of de ziekte wordt veroorzaakt door een darmmicrobioom wat uit balans is óf dat de ziekte ervoor zorgt dat het darmmicrobioom uit balans raakt. Met andere woorden; Wat was er eerder? Het kip of het ei?

Darmmicrobioom verzorgen

De belangrijkste factor voor darmgezondheid, is hoeveel verschillende soorten groenten, fruit, granen, noten, zaden en peulvruchten er worden gegeten. Groenten, fruit, volkoren granen, bonen en noten leveren namelijk veel vezels, vitaminen, mineralen en fytonutrienten. De vezels zijn vormen voeding voor je darmmicrobioom. Het is hun brandstof! Je darmmicrobioom werkt graag voor je. Het wil je beschermen. Je moet het alleen wel goed verzorgen! Onze voeding is hun voeding, hap voor hap. Eet daarom zoveel mogelijk onbewerkt plantaardig en zorg daarbij voor voldoende variatie. Eet alle kleuren van de regenboog! Dan maak je je darmmicrobioom sterker én het zorgt voor meer balans.

Zo kunnen aandoeningen worden voorkomen, klachten worden verminderd, of soms zelfs helen. Wist je dat je bijvoorbeeld dat je bij reuma met voeding veel kan verbeteren? En dat je met meer vezels je bloeddruk en cholesterol kan verlagen

Maar natuurlijk is het vermijden van stress, voldoende slaap en beweging ook heel belangrijk! Te weinig slaap, teveel stress en te weinig beweging verstoort ook je darmmicrobioom. Daarnaast kunnen ook vervuiling en medicatie een rol spelen.

Wil je graag je darmmicrobioom gezonder maken en weet je niet waar te starten? Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies waar je gezonder en fitter van wordt! Neem contact op of plan zelf een afspraak in via https://www.dietistenpraktijksilla.nl/contact