darmproblemen

6 dingen die schadelijk zijn voor je darmen (DEEL 1)

Je darmen vervullen een centrale functie in je gezondheid. Ze beïnvloeden je hormoonbalans, je immuunsysteem, je humeur en bepalen hoe en hoeveel voedingsstoffen er worden opgenomen.


De 29 miljoen darmbacteriën, ook wel darmmicrobioom genoemd zijn hard voor je aan het werk en zoveel mogelijk diversiteit van deze beestjes is de sleutel tot een goede gezondheid.  

Wist je dat je 2 kg darmbacteriën met je meedraagt? En dat 60% van het gewicht van je ontlasting darmbacteriën zijn? Met de volgende genoemde 3 middelen kun je de balans in je darmen beschadigen... en dan kan er trammelant ontstaan!


undefined

Antibiotica

Waar moet ik beginnen.. Toediening van antibiotica leidt tot een verstoring van het microbiële evenwicht in de darm en dit heeft op de korte termijn en op de lange termijn consequenties. Antibiotica is als napalm voor je darmbacteriën. Niet enkel de slechte bacteriën worden gedood, maar ook de goede. Slechts vijf dagen ciprofloxacine vernietigt ongeveer een derde van de darmbacteriën en het darmmicrobioom wordt nooit meer hetzelfde. De meeste soorten bacteriën herstellen binnen 4 weken, maar sommige zijn na zes maanden nog steeds afwezig.

In het geval van claritromycine en metronidazol zijn de effecten 4 jaar na behandeling nog steeds duidelijk. En slechts vier dagen van drie breedspectrum antibiotica kunnen negen nuttige bacteriesoorten permanent vernietigen. Het resultaat van al deze antibiotica is een 'nieuw normaal' microbioom met meer antibioticaresistente microben die ons kwetsbaar maken voor infectie, allergische aandoeningen, osteoporose en obesitas. Andere langetermijneffecten zijn een verhoogde incidentie van immuungemedieerde ziekten zoals type 1 diabetes, coeliakie en astma.



undefined

Pijnstillers, zoals NSAID's 

Pijnstillers zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen veranderen de samenstelling van je darmbacteriën en kunnen de darmwand beschadigen waardoor zweren kunnen ontstaan. Zo maken deze medicijnen je o.a. vatbaar voor inflammatoire darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn en Colitus Ulcerosa.
Er zijn nog een tal van andere medicijnen geassocieerd met het veranderen van het darmmicrobioom, dit is slechts het tipje van de ijsberg.



undefined

Zoetstoffen

Kunstmatige zoetstoffen, zoals bijv. in light frisdrank, Optimel, limonadesiroop, Smint, kauwgom en in drop. Zorgen voor veranderingen in het darmmicrobioom. Die veranderingen kunnen leiden tot ontstekingen, wat weer kan leiden tot insulineresistentie (diabetes) en het bevorderen van beschadigingen aan de lever.

Lees hier deel 2 van producten die schade toebrengen aan je darmmicrobioom. 


Kom langs voor een passend voedingsadvies in mijn praktijk in het centrum van Monster (Westland). Digitale consulten zijn ook mogelijk! Vergoed door de meeste zorgverzekeraars. Plan je afspraak zelf in.


Bronnen:

Antibiotica:
Les Dethlefsen et al., “The Pervasive Effects of an Antibiotic on the Human Gut Microbiota, as Revealed by Deep 16S RRNA Sequencing,” PLoS Biology 6, no. 11 (November 18, 2008): e280, https://doi.org/10.1371/journal.pbio.0060280.

Hedvig E. Jakobsson et al., “Short-Term Antibiotic Treatment Has Differing Long-Term Impacts on the Human Throat and Gut Microbiome,” PloS One 5, no. 3 (March 24, 2010): e9836, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0009836.

Albert Palleja et al.,“Recovery of Gut Microbiota of Healthy Adults Following Antibiotic Exposure,” Nature Microbiology 3, no. 11 (2018): 1255–65, https://doi.org/10.1038/s41564- 018-0257-9.

M. P. Francino, “Antibiotics and the Human Gut Microbiome: Dysbioses and Accumulation of Resistances,” Frontiers in Microbiology 6 (2015): 1543, https://doi.org/10.3389/fmicb.2015.01543.

Lisa Maier et al. ,“Extensive Impact of Non-Antibiotic Drugs on Human Gut Bacteria,” Nature 555, no. 7698 (29 2018): 623–28, https://doi.org/10.1038/nature25979.
Peter J. Turnbaugh et al., “Marked Alterations in the Distal Gut Microbiome Linked to Diet-Induced Obesity,” Cell Host & Microbe 3, no. 4 (April 17, 2008): 213–23, https://doi.org/10.1016/j.chom.2008.02.015.


NSAID’s:
Ashwin N. Ananthakrishnan et al., “Aspirin, Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drug Use, and Risk for Crohn Disease Ulcerative Colitis,” Annals of Internal Medicine 156, no. 5 (March 6, 2012): 350–59, https://doi.org/10.1059/0003-4819-156-5-201203060-00007

Koji Otani et al.,“Microbiota Plays a Key Role in Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drug-Induced Small Intestinal Damage,” Digestion 95, no. 1 (2017): 22–28, https://doi.org/10.1159/000452356;

Carmelo Scarpignato et al., “Rifaximin Reduces the Number and Severity of Intestinal Lesions Associated With Use of Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs in Humans,” Gastroenterology 152, no.5 (2017): 980-982.e3, https://doi.org/10.1053/j.gastro.2016.12.007;

I. Bjarnason et al., “Side Effects of Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs on the Small and Large Intestine in Humans,” Gastroenterology 104, no. 6 (June 1993): 1832–47, https://doi.org/10.1016/0016-5085(93)90667-2; M. A. M. Rogers and D. M.

Aronoff, “The Influence of Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs on the Gut Microbiome,” Clinical Microbiology and Infection 22, no. 2 (February 1, 2016): 178.e1-178.e9, https://doi.org/10.1016/j.cmi.2015.10.003


Zoetstoffen:
Marit K. Zinöcker and Inge A. Lindseth, “The Western Diet–Microbiome-Host Interaction and Its Role in Metabolic Disease,” Nutrients 10, no. 3 (March 17, 2018), https://doi.org/10.3390/nu10030365.

Jotham Suez et al., “Artificial Sweeteners Induce Glucose Intolerance by Altering the Gut Microbiota,” Nature 514, no. 7521 (October 9, 2014): 181–86, https://doi.org/10.1038/nature13793

Jotham Suez et al. “Non-Caloric Artificial Sweeteners and the Microbiome: Findings and Challenges,” Gut Microbes 6, no. 2 (2015): 149–55, https://doi.org/10.1080/19490976.2015.1017700;

Stephanie Olivier-Van Stichelen, Kristina I. Rother, and John A. Hanover, “Maternal Exposure to Non-Nutritive Sweeteners Impacts Progeny’s Metabolism and Microbiome,” Frontiers in Microbiology 10 (2019): 1360, https://doi.org/10.3389/fmicb.2019.01360

Iryna Liauchonak et al., “Non-Nutritive Sweeteners and Their Implications on the Development of Metabolic Syndrome,” Nutrients 11, no. 3 (March 16, 2019), https://doi.org/10.3390/nu11030644;

Nadia Haq et al., “Aspartame and Sucralose-Induced Fatty Changes in Rat Liver,” Journal of the College of Physicians and Surgeons-- Pakistan: JCPSP 29, no. 9 (September 2019): 848–51, https://doi.org/10.29271/jcpsp.2019.09.848

M. Yanina Pepino et al., “Sucralose Affects Glycemic and Hormonal Responses to an Oral Glucose Load,” Diabetes Care 36, no. 9 (September 2013): 2530–35, https://doi.org/10.2337/dc12-2221.

Bekijk ook...

darmen blij depressie angst

Je darmflora heeft invloed op hoe je je voelt!

En met eten kun je je darmflora veranderen.. Hoe? Ik leg het uit!

19 januari 2022

sporten darmmicrobioom

Je darmgezondheid verbeteren met iets anders dan voeding?

Recent onderzoek gaf nieuwe inzichten!

13 januari 2022

peulvruchten buikkramp

Buikkrampen en winderigheid bij het eten van peulvruchten

Waar komt dat nou door? En hoe kom je er vanaf?

8 oktober 2020