buikpijn obstipatie

6 dingen die schadelijk zijn voor je darmen (DEEL 2)

Je darmen staan centraal in je gezondheid. In je darmen bevindt zich 70% van je totale immuunsysteem en 95% van je serotonine (het gelukshormoon) wordt geproduceerd door je darmbacteriën. En zo zijn er nog honderden feitjes.. Maar hou het nu even hierbij.

Jouw darmflora is net zo’n ecosysteem als het Amazone woud. Het gedijt door balans en harmonie. In het Amazone woud bestaan alle dieren, planten en microben met een reden, zelfs de muggen en de slangen. Ze dragen allemaal bij aan de balans. En ook al heb ik een hekel aan muggen, wanneer zij er niet meer zouden zijn, zal dat consequenties hebben voor het ecosysteem en het evenwicht.

Daarom is biodiversiteit onmisbaar in elk ecosysteem. En het menselijk darm microbioom met meer dan 29 biljoen organismen is hierop geen uitzondering.

Beschadiging van je darmmicrobioom kan voor schade zorgen in de rest van je gezondheid. Hierbij deel 2, van m'n blog: Producten die schade kunnen toebrengen aan je darmmicrobioom!


undefined

Dierlijke eiwitten in vlees en zuivel

Plantaardig eiwit en dierlijke eiwitten hebben een verschillend effect op het microbioom. Plantaardige eiwitten vind je in peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden, tofu, tempeh, etc. Dierlijke eiwitten vind je in zuivel, vlees, kip en vis. Plantaardige eiwitten verhogen bijvoorbeeld de groei van ontstekingsremmende soorten zoals Bifidobacterium en Lactobacillus, terwijl ze de slechte destructieve soorten zoals Bacteroides fragilis en Clostridium perfringens onderdrukken. Het resultaat is een correctie van een lekkende darm, ofwel een 'leaky gut'.

Aan de andere kant worden diëten met veel dierlijke eiwitten consistent in verband gebracht met een verhoogde groei van inflammatoire microben zoals Bilophila wadsworthia, Alistipes en Bacteroides. Deze bacteriën produceren gifstoffen zoals amines, sulfiden en secundaire galzouten. Amines veroorzaken voedsel overgevoeligheid. Waterstofsulfide is in verband gebracht met colitis ulcerosa. Secundaire galzouten zijn in verband gebracht met kanker van de dikke darm, slokdarm, maag, dunne darm, lever, alvleesklier en galwegen. De consumptie van dierlijke eiwitten resulteert in op deze manier op een verhoogde darmdoorlaatbaarheid (dat is niet goed) en ontsteking.

En dan is er de associatie tussen dierlijke eiwitten en TMAO, die een sterkte relatie heeft met hart- en vaatziekten. Wanneer mensen L-carnitine (overvloedig in rood vlees en sommige energiedrankjes en supplementen) of choline (gevonden in rood vlees, lever, eigeel en zuivelproducten) binnenkrijgen, produceren de darmbacteriën trimethylamine N-oxide of TMAO. Verhoogde TMAO betekent een verhoogd risico op hartaandoeningen, beroertes, Alzheimer, diabetes type 2, chronische nierziekte en hartfalen.

 

 undefined

De Pil

Er zijn aanwijzingen dat de hormonen in de pil een ongunstige invloed hebben op het darmmicrobioom (je darmbacteriën). Zo blijkt uit talloze onderzoeken dat de pil bepaalde Candida-soorten doet laten groeien. Een overmaat aan oestrogeen schept een gunstig klimaat voor de schimmels in de darmen. Enkele onderzoeken hebben ook het verband bevestigd tussen de pil en de ziekte van Crohn.


 undefined

Conserveermiddelen

Om eten te conserveren moet je de microben veranderen of doden. Inblikken werkt bijvoorbeeld door middel van sterilisatie. Steriliseren (Latijn: sterilis = onvruchtbaar) is het opzettelijk doden van micro-organismen, zoals bacteriën, schimmels en sporen. Voedsel wordt verwarmd om de bacteriën te vernietigen en vervolgens afgesloten in een vacuümdichte container. De verzegelde, steriele inhoud wordt op deze wijze niet blootgesteld aan microben en hun enzymen die zorgen voor voedselafbraak. Zo blijft de inhoud goed bewaard totdat het blik wordt geopend (en microben weer toegang krijgen). Zo is het heel erg lang houdbaar. Maar is dit echt een goed idee? Een appel heeft bijvoorbeeld honderd miljoen microben in zijn microbioom, en van velen is bekend dat ze gunstig zijn voor de mens. Steriliseren is het vernietigen van het plantenmicrobioom en alle gezondheidsvoordelen die daaruit zouden voortvloeien.

Hoe zit het met de duizenden chemische conserveringsmiddelen in onze bewerkte voedingsmiddelen? Het stuk kalkoen of ham die wekenlang in de koelkast staat op de slagersafdeling in de supermarkt, waar af en toe een plakje wordt afgehaald. De crackers die in een doos verpakt zijn die net zo vers blijven als de dag waarop ze zijn gemaakt. Omdat bewerkte voedingsmiddelen zo'n groot deel uitmaken van onze dagelijkse wereld, merken we misschien te weinig op hoe onnatuurlijk het eigenlijk is dat producten zo lang smakelijk en goed blijven. Pasteuriseren is de microben tijdelijk doden en ons voedsel steriliseren. Maar het meeste van ons voedsel bevindt zich tegenwoordig op een geheel nieuw niveau - niet alleen gesteriliseerd, maar zelfs bewerkt met chemische conserveringsmiddelen die zijn ontwikkeld met de bedoeling om microben en hun voedselverwerkende enzymen te remmen.

Bedenk wat deze chemicaliën, die zijn ontworpen om microben te vertragen, doen wanneer ze in contact komen met onze darmmicrobioom met daarin 2 kg microben. In één onderzoek beschadigden sulfieten deze bacteriële supersterren uit onze darm: Lactobacillus casei, L. plantarum, L. rhamnosus en Streptococcus thermophilus. Dat waren de enige vier getest, dus we weten niet wat er met de anderen honderden soorten bacteriën is gebeurd.

 

Lees hier deel 1 van producten die schade toebrengen aan je darmmicrobioom. 

 

Kom langs voor een passend voedingsadvies in mijn praktijk in het centrum van Monster (Westland). Digitale consulten zijn ook mogelijk! Vergoed door de meeste zorgverzekeraars. Plan je afspraak zelf in.

 

Bronnen

Dierlijke eiwitten in vlees en zuivel
Świątecka Dominika et al., “The Study on the Impact of Glycated Pea Proteins on Human Intestinal Bacteria,” International Journal of Food Microbiology 145, no. 1 (January 31, 2011): 267–72, https://doi.org/10.1016/j.ijfoodmicro.2011.01.002.

Isabel J. Skypala et al., “Sensitivity to Food Additives, Vaso-Active Amines and Salicylates: A Review of the Evidence,” Clinical and Translational Allergy 5 (October 13, 2015), https://doi.org/10.1186/s13601-015-0078-3;  

Wei Zheng and Sang-Ah Lee, “Well-Done Meat Intake,Heterocyclic Amine Exposure, and Cancer Risk,” Nutrition and Cancer 61, no. 4 (2009): 437–46, https://doi.org/10.1080/01635580802710741.

Świątecka Dominika et al., “The Study on the Impact of Glycated Pea Proteins on Human Intestinal Bacteria,” International Journal of Food Microbiology 145, no. 1 (January 31, 2011): 267–72, https://doi.org/10.1016/j.ijfoodmicro.2011.01.002.

Suzanne Devkota and Eugene B. Chang, “Interactions between Diet, Bile Acid Metabolism, Gut Microbiota, and Inflammatory Bowel Diseases,” Digestive Diseases (Basel, Switzerland) 33, no. 3 (2015): 351–56, https://doi.org/10.1159/000371687.

Hana Ajouz, Deborah Mukherji, and Ali Shamseddine, “Secondary Bile Acids: An Underrecognized Cause of Colon Cancer,” World Journal of Surgical Oncology 12 (May 24, 2014): 164, https://doi.org/10.1186/1477-7819-12-164.

Lawrence A. David et al., “Diet Rapidly and Reproducibly Alters the Human Gut Microbiome,” Nature 505, no. 7484 (January 23, 2014): 559–63, https://doi.org/10.1038/nature12820;  

Prévost Jantchou et al., “Animal Protein Intake and Risk of Inflammatory Bowel Disease: The E3N Prospective Study,” American Journal of Gastroenterology 105, no. 10 (October 2010): 2195–2201, https://doi.org/10.1038/ajg.2010.192.

Gard F. T. Svingen et al., “Increased Plasma Trimethylamine-N-Oxide Is Associated with Incident Atrial Fibrillation,” International Journal of Cardiology 267 (September 15, 2018): 100–106, https://doi.org/10.1016/j.ijcard.2018.04.128;  

W. H. Wilson Tang, Daniel Y. Li, and Stanley L. Hazen, “Dietary Metabolism, the Gut Microbiome, and Heart Failure,” Nature Reviews Cardiology 16, no. 3 (March 2019): 137–54, https://doi.org/10.1038/s41569-018-0108-7;

Robert A. Koeth et al., “Intestinal Microbiota Metabolism of L-Carnitine, a Nutrient in Red Meat, Promotes Atherosclerosis,” Nature Medicine 19, no. 5 (May 2013): 576–85, https://doi.org/10.1038/nm.3145;  

Manuel H. Janeiro et al., “Implication of Trimethylamine N-Oxide (TMAO) in Disease: Potential Biomarker or New Therapeutic Target,” Nutrients 10, no. 10 (October 2018): 1398, https://doi.org/10.3390/nu10101398.

 

De Pil
Ronald Ortizo et al., “Exposure to Oral Contraceptives Increases the Risk for Development of Inflammatory Bowel Disease: A Meta-Analysis of Case-Controlled and Cohort Studies,” European Journal of Gastroenterology & Hepatology 29, no. 9 (September 2017): 1064–70, https://doi.org/10.1097/MEG.0000000000000915  


Conserveermiddelen
“Preservation and Processing,” World Cancer Research Fund, April 24, 2018, https://www.wcrf.org/dietandcancer/exposures/preservation-processing.

“Focusing on Preservatives: How They Keep Food Fresh,” EurekAlert!, accessed October 26, 2019, http://www.eurekalert.org/pub_releases/2002-11/acs-fop111202.php.

Sally V. Irwin et al., “Sulfites Inhibit the Growth of Four Species of Beneficial Gut Bacteria at Concentrations Regarded as Safe for Food,” PloS One 12, no. 10 (2017): e0186629, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0186629.

 


Bekijk ook...

fodmap prikkelbare syndroom

Wat is het FODMAP dieet?

Het FODMAP dieet zorgt bij meer dan 75% van de mensen met PDS voor een vermindering van klachten en verbetering van de ontlasting.

19 december 2019

crohn colitis prikkelbare darm en voeding

Voeding bij ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en een prikkelbare darm

Ontstekingen voorkomen, wat kun je beter wel en niet eten? NIEUW ONDERZOEK

21 april 2021

darmen

5 tips bij een moeilijke stoelgang

Heb je geen fijne stoelgang en last van obstipatie? 5 tips voor een soepele stoelgang.

12 september 2019