darmgezondheid bewegen

Je darmgezondheid verbeteren met iets anders dan voeding?

We zitten vaak te veel (Ja, ik ook). Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat dit slecht is voor onze gezondheid en ook onze darmflora. Recent onderzoek liet hier meer over zien.


Even kleine korte uitleg om het geheel te begrijpen; in het onderzoek werd gekeken naar endocannabidnoids (EC's). Dit zijn moleculen in ons bloed die een rol spelen in o.a. het metabolisme, immuunsysteem en hersengezondheid. Er is een verband tussen een slecht functionerend EC systeem en een prikkelbare darm, Colitis ulcerosa, ziekte van Crohn en obesitas. We weten dat sport de hoeveelheid EC's in ons bloed verhoogd maar nog niet eerder wisten wat dat deed met ons darmmicrobioom..


Zo oké nu kan ik het beter uitleggen..

Wie werden onderzocht?

38 deelnemers die dagelijks 15 minuten spierversterkende oefeningen deden + 40 deelnemers die niets deden aan sport/beweging.


Hoe?

Deelnemers werden 6 weken gevolgd. Er werd gekeken naar EC's, samenstelling van het darmmicrobioom en de aanwezigheid van ontstekingsbevorderende en ontstekingsremmende stofjes.


Resultaten

  • Sporten verhoogd EC's
  • Degene met meer EC's hadden meer diversiteit in de darmflora (hoe meer diversiteit hoe gezonder)
  • Degene met meer EC's hadden meer korte keten vetzuren producerende bacteriën (dat is gezond!)
  • Meer EC's werd in verband gebracht met meer ontstekingsremmende korte keten vetzuren
  • Meer EC's werd in verband gebracht met MINDER ontstekingsstofjes (TNFα en IL-6) en MEER ontstekingsremmende stofjes (IL-10)


Conclusie

Wanneer je sport, produceer je meer EC's, waardoor je darmflora verandert, je krijgt meer korte keten vetzuren producerende bacteriën, minder ontstekingsstofjes en minder ontstekingen in het lichaam.


Wat kan ik doen? 

Beweeg je lichaam!

Én eet fruit, bonen, volkoren granen & groenten. Want dan krijg je NOG meer ontstekingsremmende stofjes (zoals vitaminen, mineralen en anti-oxidanten) binnen én meer vezels die die korte keten vetzuren producerende bacteriën voeden!


Wil je graag een persoonlijk voedingsadvies? Ik help je graag verder! Als geregistreerd diëtiste word ik vergoed door je zorgverzekeraar. Je kunt hier contact met me opnemen.

undefined

Foto: https://yvonnetwork.nl/


Bron

Vijay, A., Kouraki, A., Gohir, S., Turnbull, J., Kelly, A., Chapman, V., Barrett, D. A., Bulsiewicz, W. J., & Valdes, A. M. (2021). The anti-inflammatory effect of bacterial short chain fatty acids is partially mediated by endocannabinoids. Gut microbes, 13(1), 1997559. https://doi.org/10.1080/19490976.2021.1997559


Bekijk ook...

darmklachten

6 dingen die schadelijk zijn voor je darmen (DEEL 1)

Je darmen vervullen een centrale functie in je gezondheid, hoe houd je deze gezond?

1 oktober 2020

darmproblemen opgeblazen gevoel

6 dingen die schadelijk zijn voor je darmen (DEEL 2)

Je darmen vervullen een centrale functie in je gezondheid, hoe houd je deze gezond?

3 december 2020

crohn colitis prikkelbare darm en voeding

Voeding bij ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en een prikkelbare darm

Ontstekingen voorkomen, wat kun je beter wel en niet eten? NIEUW ONDERZOEK

21 april 2021