act in consulten

Waarom ik ACT gebruik in mijn consulten

Ken je dat? Je bent al een beetje mwehhh opgestaan. Gedurende de dag neemt het gepieker toe en voel je je mega somber en/of gestresst. Donkere gedachten over de toekomst, over het verleden, jezelf vergelijken met anderen.


'Zie je wel, dat gaat nooit lukken'
'Jij kan dat niet, zoals anderen dat doen'
'Waarom krijg ik nou zo weinig gedaan, het is al 15.00 uur!?'
'F*ck, dat heb ik weer verkeerd gedaan!'
'Je bent echt een mislukking'

Herken je dit? Gefeliciteerd! Je hebt gezonde hersenen, die maken graag zulke afstraffende gedachten. 

Voor je het weet wordt je 'vastgehaakt' door deze gedachten en van je pad afgesleurd.

Je kunt je daardoor niet meer optimaal concentreren, op je werk of studie bijvoorbeeld. Of je doet met je mond of handen iets wat je liever niet wilt. Zoals een halve reep chocolade eten. Of ineens te fel uitvallen naar je partner, of eindeloos scrollen op Instagram/Facebook. Even afgeleid van die rot gedachten.

Bij Acceptance & Commitment therapy (ACT) gaat het over het opmerken van je gedachten en ze zien voor wat ze zijn: niet meer dan woorden en beelden die je hersenen aan de lopende band produceren.

Op een of andere manier verliezen gedachten hierdoor een groot deel van hun kracht. Je kunt het vergelijken met helemaal opgaan in een enge film en dan opeens zien dat dat bloed slechts tomatenketchup is en de enge psychopaat een acteur.

Jouw gedachtestroom is een soort radio in je hoofd die je NIET uit kunt zetten.

inline

MAARRR met ACT kun je leren hoe je deze radio kunt laten spelen op de achtergrond. De volume en de kracht effe een tikkie terug.

En.. Als je iets nuttigs hoort op de radio kun je altijd weer even aandachtig luisteren. Dan besluit je of je er wat mee wilt. Zo niet, dan ga je weer verder en draai je het volume terug.

Dan krijg je je concentratie, handen en mond weer vrij om iets te doen wat je belangrijk vindt, je wordt 'losgehaakt' . De gedachten sleuren je dan niet meer allerlei kanten op waardoor je dingen doet die je eigenlijk diep van binnen niet wil.. Zoals een halve reep chocolade eten voor het avondeten (Jep dat gebeurt mij ook).

Ik help jou (en mezelf) graag verder met ACT!

Als diëtist en ACT coach geef ik je geen adviezen of oplossingen die alleen voor de korte termijn werken. Wél gaan we werken aan blijvende gedragsverandering door je hele concrete vaardigheden aan te leren zodat je veel bewuster gaat leven en zelf grip krijgt op je gedrag en de keuzes die je maakt. Je leert om doelen te stellen die gebaseerd zijn op je persoonlijke waarden, zodat wat je doet er ook echt toe doet! Een afspraak maken doe je hier. Kennismakingsgesprek kan ook altijd! Mijn behandelingen worden (deels) vergoed door je zorgverzekeraar.


Bekijk ook...

honger voeding

Herken échte honger

Welke soorten honger zijn er en hoe kun je 'echte' honger herkennen?

24 april 2019

emotie-eten holbewonersverstand

Hoe je verstand nog steeds werkt als die van een holbewoner

En wat heeft dat te maken met emotie-eten?

25 maart 2021

Hoe om te gaan met verleidingen op feestjes en partijen

Je bent bezig met gezonder eten & bewegen, maar dan die verjaardag..

22 januari 2019