plantaardige voeding terugdraaien hart en vaatziekten

Plantaardige voeding en hart- en vaatziekten

De wetenschap leren kennen achter plantaardige voeding en hart- en vaatziekten. Dat is wel hoe mijn passie voor plantaardige voeding & gezondheid startte. "Hier moet ik meer over te weten komen" dacht ik. Op Veggie World zag mevrouw Walrabenstein presenteren over gezondheid en voeding, of beter gezegd, hoe je gezonder wordt door onbewerkt plantaardig te eten. Het stukje over hart- en vaatziekten, dat bleef me zo bij.

In de jaren ’90 bewees o.a. dokter Esselstyn dat je met onbewerkte plantaardige voeding, ofwel met Whole Food Plant-based, hart- en vaatziekten kunt genezen. Letterlijk. De röntgenfoto’s van voor en na hebben zoveel indruk op mij gemaakt. Links voor het onderzoek, rechts na 3 jaar onbewerkte plantaardige voeding. De slagader is weer breed geopend en kan weer goed zijn werk doen!

Foto: Esselstyn foundation

Dr. Esselstyn onderzocht in de jaren ’90, 18 ernstig zieke patiënten. Deze patiënten hadden gehoord van hun arts dat er niets meer aan hun hart- en/of vaatziekte te doen was.. Met andere woorden, en heel cru gezegd, ze waren ‘opgegeven’. In de 8 jaar voorafgaand aan het onderzoek hadden de 18 patiënten gezamenlijk 49 cardiovasculaire gebeurtenissen meegemaakt, zoals een hartstilstand, beroerte of hartfalen. Dit onderzoek was dus een laatste strohalm voor de deelnemende patiënten.

In de 12 jaar dat het onderzoek duurde, hadden de 17 deelnemers die therapietrouw waren, dus zich vasthielden aan het plantaardige dieet, precies 0 cardiovasculaire gebeurtenissen. Geen 1. Geen hartstilstand, geen falen, geen opnames, geen druk op de borst etc. Hoewel dit natuurlijk een hele kleine onderzoeksgroep is, is dit wel echt een bizar resultaat. En als je denkt ‘ja 12 jaar, dat is super lang’. Dat klopt. Maar de huidige ervaringen zijn dat verbeteringen zoals druk op de borst kunnen verbeteren binnen weken.

Later herhaalde dr. Esselstyn het onderzoek. Nu met 200 patiënten. 177 daarvan waren therapietrouw, die hielden het dieet 4 jaar vol. Bij 144 patiënten was er een verbetering te zien op de röntgenfoto, waarvan bij 39 patiënten de ziekte zelfs was teruggedraaid. Bij de 21 patiënten die het dieet niet volhielden (maar wel nog kwamen om zich te laten onderzoeken) bleef 8 stabiel en bij 13 verslechterde de ziekte. Deze 13 kregen bijvoorbeeld een harttransplantatie, stent, bypass, beroerte etc.

Dhr. Esselsteyn is niet de enige arts die de kracht van plantaardige voeding bij hart- en vaatziekten heeft aangetoond. Ook Dr. Dean Ornish heeft goede onderzoeken gedaan! Maar waarom wordt hier nog zo weinig aandacht aan besteed in de gezondheidszorg? Want een onbewerkt plantaardig dieet (Whole Food Plant-Based) werkt ook helend bij Diabetes type 2, prostaatkanker, te hoge bloeddruk etc.

Bekijk hieronder de super interessante video waarin Esselstyn toelicht hoe zijn onderzoeken zijn gedaan en hoe plantaardige voeding het lichaam gezonder maakt. Tip: je kunt de Engelse ondertiteling aanzetten, via een knopje rechtsonder. Dan is het misschien beter te volgen. Meer lezen over wat onbewerkt plantaardig eten inhoud? Lees dan deze blog

Heb je op dit moment klachten wat betreft hart- en vaatziekten? Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies. Mijn praktijk bevindt zich in Monster (Westland). Een online consult is ook mogelijk.

Bronnen

Can lifestyle changes reverse coronary heart disease? https://doi.org/10.1016/0140-6736(90)91656-U

Updating a 12-year experience with arrest and reversal therapy for coronary heart disease (an overdue requiem for palliative cardiology) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10496449/

Intensive lifestyle changes for reversal of coronary heart disease https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9863851/