kurkuma en reuma, colitis, crohn, artrose

Ontstekingen tegengaan, over kurkuma en zwarte peper

In mijn praktijk zie ik regelmatig mensen met ontstekingen in het lichaam. Reuma, Colitis ulcerosa, ziekte van Crohn, artrose etc. Alle plantjes zijn ontstekingsremmend, maar er zijn ook plantjes waarvan we door wetenschappelijk onderzoek weten dat ze meer de ontstekingen remmen dan anderen. 1 daarvan is kurkuma.

Ongeveer 5% van de kurkumawortel of kurkuma poeder bestaat uit de actieve stof curcumine. Curcumine geeft kurkuma zijn felle gele kleur.

Ongeveer 5% van zwarte peper bestaat uit piperine, dat geeft de peper zijn pittige smaak.

Onze lever probeert vreemde stoffen (zoals bijvoorbeeld medicijnen) uit ons lichaam te verwijderen door ze in water oplosbaar te maken, zodat ze gemakkelijker kunnen worden uitgescheiden. Piperine remt dit proces.

Als we kurkuma eten is er binnen een uur een kleine piek van curcumine in ons bloed. We zien geen hoge piek omdat onze lever de curcumine zo snel mogelijk probeert kwijt te raken.

Wat je moet doen om wel een hogere curcumine piek te krijgen (om zo ontstekingen in het lichaam meer te remmen)? Een klein beetje zwarte peper toevoegen. Een kwart theelepel is genoeg, en zelfs 1/20 theelepel zorgt voor een grotere piek.

Door slechts een klein beetje zwarte peper toe te voegen stijgt de beschikbaarheid van curcumine omhoog met 2000%.

Waar kurkuma goed voor is?

Er is o.a. bewijs dat:
- Colitis Ulcerosa: Zorgt ervoor dat er meer remissie is (minder vaak opvlammingen).
- Artrose in de knie: Kurkuma kan net zo goed of beter werken dan ontstekingremmende medicatie of pijnstillers.
- Verbetering van de werking van bloedvaten: Kurkuma kan de endotheelcellen in de vaatwand verbeteren, vergelijkbaar met de werking van sport.
- Reuma: Minder ziekte activiteit, minder gevoeligheid in gewrichten en zwelling.

Eet regelmatig kurkuma om te profiteren van de talloze potentiële gezondheidsvoordelen. Gebruik ongeveer 1 theelepel per dag. Verwerk het in een kurkuma latte, in je curry, stop het in je smoothie of verwerk het in baksels of kikkererwtenpannenkoekje!

Als je een vernauwing hebt van de galblaas of last hebt van nierstenen wees dan voorzichtig met kurkuma, neem dan max. 1 theelepel per dag.

Recepten met kurkuma:

- Cannellini bonen met boerenkool