vegan eten en kanker risico

Minder risico op kanker wanneer je GEEN vlees eet

Uit eerder onderzoek weten we dat vegetariërs minder risico hebben op verschillende vormen van kanker. Dit nieuwe onderzoek gepubliceerd in februari 2022 waarin ze deelnemers meer dan 11 jaar volgden, bevestigde opnieuw wat we eigenlijk al wisten.


Wie werden onderzocht?

Ongeveer 500.000 volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 50 jaar werden 11 jaar gevolgd.

Deelnemers werden ingedeeld in groepen:

1. Eet regelmatig vlees (meer dan >5 keer per week)
2. Eet weinig vlees (minder dan <5 keer per week)
3. Viseters 
4. Vegetariërs (waaronder een klein deel vegans)

In de looptijd van het onderzoek werden 54.961 gevallen van kanker gediagnosticeerd.

Resultaten

  • Vegetariërs én viseters hadden een lager BMI

  • Hoe minder vlees en vis er werd gegeten, hoe minder vaak er kanker voorkwam.

  • In vergelijking met de groep die regelmatig vlees at, hadden vegetariërs 14% minder risico op ALLE vormen van kanker.

  • De 'Eet weinig vlees' groep had 11% minder risico op darmkanker.

  • Vegetarische vrouwen in de overgang hadden 18% minder kans op borstkanker en minder hoge IGF-1 concentraties (overschot aan IGF-1 leidt tot het makkelijker ontstaan van tumoren). Maar waarschijnlijk had dit ook te mede te maken omdat de vegetarische vrouwen een lager BMI hadden dan de vrouwen uit de andere groepen.

  • Visetende mannen hadden 20% minder risico op prostaatkanker, vegetarische mannen 31% minder risico.

Waarom?

Er zijn zoveel plausibele redenen voor deze resultaten, waaronder verminderde blootstelling aan kankerverwekkende stoffen in vlees en verhoogde consumptie van anti-kanker stofjes in plantaardig voedsel.

Deze gegevens komen overeen met de resultaten van de EPIC-Oxford en Adventist Health Studies die aantonen dat vegetariërs en veganisten een lager risico op kanker hebben, met een GROTER voordeel bij veganisten.

Het besproken onderzoek had niet genoeg veganistische deelnemers om conclusies te trekken, maar een meta-analyse uit 2017 toonde een vermindering van 15% van het risico op kanker bij veganisten aan.


Wil jij graag veganistisch eten of vegetarisch eten? Maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies. Als erkend diëtist word ik vergoed door je zorgverzekeraar. Maak nu een afspraak! 


Bronnen

  1. Watling CZ, Schmidt JA, Dunneram Y, Tong TYN, Kelly RK, Knuppel A, Travis RC, Key TJ, Perez-Cornago A. Risk of cancer in regular and low meat-eaters, fish-eaters, and vegetarians: a prospective analysis of UK Biobank participants. BMC Med. 2022 Feb 24;20(1):73. doi: 10.1186/s12916-022-02256-w.

Eerdere onderzoeken over vega(n) eten en risico op kanker:

  1. Key TJ, Appleby PN, Crowe FL, Bradbury KE, Schmidt JA, Travis RC. Cancer in British vegetarians: updated analyses of 4998 incident cancers in a cohort of 32,491 meat eaters, 8612 fish eaters, 18,298 vegetarians, and 2246 vegans. Am J Clin Nutr. 2014 Jul;100 Suppl 1(1):378S-85S. doi: 10.3945/ajcn.113.071266. Epub 2014 Jun 4.

  2. Tantamango-Bartley Y, Jaceldo-Siegl K, Fan J, Fraser G. Vegetarian diets and the incidence of cancer in a low-risk population. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2013 Feb;22(2):286-94. doi: 10.1158/1055-9965.EPI-12-1060. Epub 2012 Nov 20.

  3. Dinu M, Abbate R, Gensini GF, Casini A, Sofi F. Vegetarian, vegan diets and multiple health outcomes: A systematic review with meta-analysis of observational studies. Crit Rev Food Sci Nutr. 2017 Nov 22;57(17):3640-3649. doi: 10.1080/10408398.2016.1138447.

  4. Allen NE, Appleby PN, Davey GK, Kaaks R, Rinaldi S, Key TJ. The associations of diet with serum insulin-like growth factor I and its main binding proteins in 292 women meat-eaters, vegetarians, and vegans. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2002 Nov;11(11):1441-8. 



Bekijk ook...

plantaardig eiwit

Zijn plantaardige eiwitten slechter verteerbaar?

En heb je daardoor meer eiwit nodig als je vegetarisch of veganistisch eet?

20 augustus 2021

b12 vitamine

Denk aan voldoende vitamine B12!

Een B12 tekort komt niet alleen maar voor bij mensen die vegan eten.

24 januari 2022