fruit eten ongezond

Is fruit eten ongezond?

De laatste paar jaar is koolhydraat arm en suikervrij eten erg populair. Iedereen weet dat veel suiker niet goed is voor lichaam en geest. ‘Snoep gezond, eet een appel’ werd vroeger veel gezegd. Tegenwoordig duiken er steeds meer negatieve verhalen over fruit op zoals:

1.     Fruit bevat heel veel suiker

Een grote banaan bevat 17 gram suiker, ongeveer net zoveel als een Kit Kat die 22 gram suiker bevat. Het etiket op de Kit Kat vertelt echter niet het hele verhaal. Je kunt zien hoeveel suiker er in totaal in zit maar je kunt niet zien hoeveel suiker eraan toe is gevoegd. En toegevoegd suiker is juist iets wat je zou moeten vermijden. De banaan heeft geen etiket met de voedingswaarden, terwijl het heel veel waardevolle voedingsstoffen bevat zoals vitamine A, vitamine C, foliumzuur, kalium, vezels en verschillende anti-oxidanten. En.. aan een banaan wordt geen suiker toegevoegd!

 

2.     Fruit bevat het 'giftige' fructose

Fruit bevat fructose, een type suiker dat enkel en alleen verwerkt wordt door de lever. Een inname van teveel fructose in een korte tijd kan schadelijk zijn. Dit omdat de lever het omzet naar vet en het vervolgens opslaat. Het omzetten van veel fructose naar vet kan zo een leververvetting opleveren. Hoewel dat eng klinkt, is het eigenlijk heel moeilijk om te veel fructose binnen te krijgen. De lever zet het niet altijd om naar vet. Daar gelden een aantal voorwaarden voor. Zo moet je meer eten dan je behoefte. Met andere woorden, je moet meer calorieën eten dan dat je verbrandt. Daarnaast moet een groot percentage van deze overmaat aan calorieën komen uit de inname van fructose én je moet regelmatig op deze manier te veel eten. Uit een groot onderzoek blijkt dat als een volwassene 100-150 gram fructose eet er leververvetting kan optreden. Om deze 100-150 gram fructose binnen te krijgen zou je 10 appels moeten eten, 18 bananen of 44 perziken.

 

3.     Suiker is suiker, dat maakt voor het verwerken in je lichaam niet uit

Dat is waar, niets aan gelogen. Het maakt niet uit of suiker uit een glas frisdrank komt of uit en sinaasappel. Van beide stijgt je bloedsuikerspiegel. Al zitten in de sinaasappel wel vezels, waardoor het wat minder hard gaat. Bij gezonde mensen is het stijgen van de bloedsuiker na het eten normaal. Het lichaam reageert daarop door insuline af te geven zodat je bloedsuiker weer daalt. Het stijgen van je bloedsuiker is dus geen goede reden om die sinaasappel om te ruilen voor een colaatje. Tenzij je insuline resistent bent of diabetes hebt, dan is het wel goed om te kijken naar je fruitinname.  


 

Conclusie

Fruit kan je helpen om een stabiel gewicht te houden en ervoor zorgen dat hart- en vaatziekten, diabetes en andere chronische ziekten worden voorkomen. Concentreer je dus niet op de suiker in fruit maar focus op een gezond eetpatroon wat in balans is. Eet groente, fruit, peulvruchten, noten, volkoren granen, zuivel of zuivelvervanging en minimaliseer het eten van producten met toegevoegd suiker.   

Wil je graag weten wat jij op een dag kan eten om je doelen te bereiken? Ik help je graag op weg met een passend voedingsadvies en een persoonlijk voedingsschema. Vergoeding door de meeste zorgverzekeraars. Kom een keertje langs bij mijn praktijk in Monster (Westland).  Klik hier voor meer informatie.




Bekijk ook...

waarom dietist voedingsadvies

Waarom voedingsadvies van een diëtist?

De onduidelijkheid over voeding lijkt groter dan ooit. Hoe weet je dat de diëtist wel weet waar hij of zij het over heeft?

14 juni 2018

Waarom is sporten gezond?

Iedereen zegt dat sporten gezond is... Maar waarom dan?

31 mei 2018

Zijn koolhydraten slecht?

Kom je er van aan of heb je ze ook wel nodig?

10 februari 2018