veganistisch kinderen

Is een vegan, vegetarisch of plantaardig voedingspatroon veilig voor kinderen?

De 'American Academy of Pediatrics' de 'Academy of Nutrition and Dietetics' (de grootste diëtisten organisatie ter wereld) en de 'Canadian Paediatric Society' geven allen aan dat een goed gepland vegan of vegetarisch dieet veilig en gezond is voor de mens in alle levensfases, inclusief vrouwen die zwanger zijn/borstvoeding geven, baby's, kinderen en (top)sporters.


Misschien ben je al op de hoogte van de gezondheidsvoordelen voor volwassenen: een verminderd risico op chronische ziekten zoals o.a. diabetes, hart- en vaatziekten, minder hoog risico op een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol, overgewicht en sommige vormen van kanker en een mogelijk langere levensduur.


De onderzoeken die nu beschikbaar zijn laten zien dat deze gezondheidsvoordelen ook gelden bij kinderen!

Één van de grootste voordelen is een minder groot risico op obesitas. Onderzoeken laten zien dat vegetarische en veganistische kinderen over het algemeen minder wegen dan omnivore kinderen, terwijl ze wél een gezonde lengte behalen.

Onderzoeken laten ook zien dat kinderen die plantaardig eten ook MINDER hoge niveaus van inflammatie of ontstekingsstofjes in het bloed hebben én HOGERE niveaus van ontstekingsremmende stofjes in hun bloed hebben in vergelijking met kinderen met een omnivoor voedingspatroon.

Minder inflammatie of ontsteking betekent o.a. minder risico op chronische ziekten zoals obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Kinderen met een meer plantaardig dieet worden ook minder blootgesteld aan milieuverontreinigende stoffen. Dit komt omdat dieren gifstoffen zoals bijv. pesticiden opslaan in hun weefsel, dat wordt bio-accumulatie genoemd. Wanneer je het dier dan eet of producten van het dier drinkt, krijg je deze gifstoffen vervolgens binnen.

Kinderen met een hoge inname van vis, vlees, kip en zuivel blijken daarnaast veel meer resten van antibiotica in hun bloed te hebben.

En naast de gezondheidsvoordelen.. vegan voeding scheelt ook een hoop dierenleed, co2, landgebruik & water.


Wil jij je kinderen graag plantaardig, veganistisch of vegetarisch opvoeden? Ik geef je graag een passend voedingsadvies. Dieetadvisering voor kinderen onder de 18 jaar wordt vergoed zonder gebruik van eigen risico. Maak hier een afspraak.


Bronnen

  1. Melina, V., Craig, W., & Levin, S. (2016). Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(12), 1970–1980. https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.025

  2. Orlich, M. J., Singh, P. N., Sabaté, J., Jaceldo-Siegl, K., Fan, J., Knutsen, S., Beeson, W. L., & Fraser, G. E. (2013). Vegetarian dietary patterns and mortality in Adventist Health Study 2. JAMA internal medicine, 173(13), 1230–1238. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2013.6473

  3. Weder, S., Hoffmann, M., Becker, K., Alexy, U., & Keller, M. (2019). Energy, Macronutrient Intake, and Anthropometrics of Vegetarian, Vegan, and Omnivorous Children (1⁻3 Years) in Germany (VeChi Diet Study). Nutrients, 11(4), 832. https://doi.org/10.3390/nu11040832

  4. O'Connell, J. M., Dibley, M. J., Sierra, J., Wallace, B., Marks, J. S., & Yip, R. (1989). Growth of vegetarian children: The Farm Study. Pediatrics, 84(3), 475–481.

  5. Ambroszkiewicz, J., Chełchowska, M., Rowicka, G., Klemarczyk, W., Strucińska, M., & Gajewska, J. (2018). Anti-Inflammatory and Pro-Inflammatory Adipokine Profiles in Children on Vegetarian and Omnivorous Diets. Nutrients, 10(9), 1241. https://doi.org/10.3390/nu10091241

  6. Schürmann, S., Kersting, M., & Alexy, U. (2017). Vegetarian diets in children: a systematic review. European journal of nutrition, 56(5), 1797–1817. https://doi.org/10.1007/s00394-017-1416-0

  7. Wang, H., Tang, C., Yang, J., Wang, N., Jiang, F., Xia, Q., He, G., Chen, Y., & Jiang, Q. (2018). Predictors of urinary antibiotics in children of Shanghai and health risk assessment. Environment international, 121(Pt 1), 507–514. https://doi.org/10.1016/j.envint.2018.09.032

Bekijk ook...

Kanker en veganistisch eten

Minder risico op kanker wanneer je GEEN vlees eet

Een groot onderzoek met ongeveer 500.000 deelnemers liet dit zien.

26 februari 2022

bmi vleeseters

Mensen die MINDER dierlijke producten eten en MEER plantaardig eten hebben een lager BMI

De resultaten uit 6 cohorten met gegevens van honderdduizenden mensen zijn consistent

7 april 2022