emotie-eten en afvallen

Hoe je verstand nog steeds werkt als die van een holbewoner

Emotie-eten is eten om ongewenste gedachten en gevoelens even op de achtergrond te laten verdwijnen. Ik denk dat 90% van de mensen die in mijn praktijk komen hier zo nu en dan gebruik van maakt: eten om emoties te dempen. Bewust of helemaal onbewust. En dat is natuurlijk helemaal niet erg. Tenzij het je doelen TE erg in de weg staat...


Het is goed om te weten dat onze hersenen nog steeds hetzelfde werken als toen we holbewoners waren. Dit weetje heeft mij veel inzicht gegeven in waarom mijn hersenen regelmatig irritante, negatieve en meedogenloze gedachten creëren waarin ik me soms laat meesleuren.

Zoals: 'Zie je wel je kan het niet', 'Het wordt nooit wat met jou.. zoals anderen dat doen kun jij het niet', 'Jemig wat ben jij dom, amateur!'.

Heb jij ook soms dit soort gedachten? Gefeliciteerd! Je bent in het bezit van een gezond brein! De werking van ons brein stamt nog uit de holbewoners tijd.

En als holbewoner overleefde je langer als:
🔸 Je continue bezig was met gevaar. Dus dat je achter elke boom een tijger of vijand verwachtte. Daardoor was je extra voorzichtig!
🔸 Je continue bezig was met jezelf met anderen vergelijken, zodat je niet uit de toon viel in de groep. Je wilde namelijk niet verstoten worden, want dan had je minder kans op overleving, in je eentje in een grot.

Ons verstand werkt nu nog steeds als een 'zorg dat je niet beschadigd wordt machine'. Het probeert je constant te waarschuwen voor alles wat je mogelijk op welke manier dan ook pijn of ongemak kan toebrengen. Het is ontwikkeld om (jezelf) te beoordelen, stil te staan bij het verleden, zorgen te laten maken over de toekomst, problemen te vinden en jezelf te vergelijken met anderen.

En je verstand produceert hier continue gedachten over..

In mijn consulten ga ik hiermee samen met jou aan slag. Om te zorgen dat die gedachten minder 'vat' op je krijgen en je niet overal naartoe sleuren waardoor je dingen doet die je eigenlijk niet wilt. Zoals bijvoorbeeld emotie-eten. 


Klik hier om een super interessante video te zien waarin hier meer over wordt verteld.  Je kunt de ondertiteling rechtsonder in het Nederlands aanzetten. 

Als diëtist en ACT coach geef ik je geen adviezen of oplossingen die alleen voor de korte termijn werken. Wél gaan we werken aan blijvende gedragsverandering door je hele concrete vaardigheden aan te leren zodat je veel bewuster gaat leven en zelf grip krijgt op je gedrag en de keuzes die je maakt. Je leert om doelen te stellen die gebaseerd zijn op je persoonlijke waarden, zodat wat je doet er ook echt toe doet! Een afspraak maken doe je hier. Kennismakingsgesprek kan ook altijd!

undefined

Bekijk ook...

waarom aankomen

10 redenen waarom je ongewenst in gewicht kunt aankomen

Gewoon minder eten en meer bewegen, dan val je wel af... Dat is écht te simpel gezegd!

25 september 2020

bmi vleeseters

Mensen die MINDER dierlijke producten eten en MEER plantaardig eten hebben een lager BMI

De resultaten uit 6 cohorten met gegevens van honderdduizenden mensen zijn consistent

7 april 2022

honger voeding

Herken échte honger

Welke soorten honger zijn er en hoe kun je 'echte' honger herkennen?

24 april 2019