darmklachten, darmgezondheid

Hoe je darmen centraal staan in je gezondheid

Er wordt meer en meer bekend over de darmflora en hoe ontzettende grote rol deze beestjes hebben op onze gezondheid. Hieronder lees je wat je darmbacteriën allemaal beïnvloeden.


undefined


IMMUUNSYSTEEM

70% van je totale immuunsysteem bevindt zich in je darmen!

METABOLISME

 Hoe je eten wordt verteerd en welke voedingstoffen er worden opgenomen, wordt in je darmen bepaald.

HORMOONBALANS

De darmen zijn letterlijk het grootste endocriene orgaan in het lichaam, dat nauw betrokken is bij het veiligstellen van de hormonale balans⚖️. ( Endocrien= het uitscheiden / signaleren van hormonen.)

Neem bijvoorbeeld oestrogeen. Darmmicroben scheiden het enzym β-glucuronidase af, dat oestrogeen activeert, zodat het kan doen wat het moet doen door het hele lichaam

HUMEUR

95% van de serotonine (het stofje wat je een gelukkig gevoel geeft) wordt aangemaakt in je darmen. Maar ook melatonine en dopamine worden daar aangemaakt! En 30 andere neurotransmitters! Zo bepalen je darmen hoe je je voelt!

EXPRESSIE VAN GENEN

Vroeger dachten we dat genen onveranderlijk waren. Tegenwoordig weten we dat we veel genen aan of uit kunnen zetten met onze leefstijl. 20% van het ziekte risico is genetisch, 80% van het risico=leefstijl. Als er hart- of vaatziekten of Alzheimer in de familie voorkomt bijvoorbeeld, hoeft het nog niet te betekenen dat JIJ dat ook krijgt.

Je genen laden het geweer, je leefstijl haalt de trekker over.. 


(Om duidelijk te zijn, niet alle ziekten zijn voor 80% te voorkomen door leefstijl, Cystic fibrosis bijv. is 100% genetisch bepaald)

Je darmen verzorgen

Wat je moet doen om die darmen te verzorgen! VEZELS ETEN. 90% van alle Nederlanders eet te weinig vezels! Vaak hoor ik mensen zeggen dat ze voldoende vezels binnen krijgen, maar als ik het dan navraag blijkt dat regelmatig niet het geval te zijn. 

Vezels vind je enkel en alleen in fruit, bonen, noten, granen en groenten.

Er is geen vezel in ei, vlees en zuivel.

Een uitgebalanceerd onbewerkt plantaardig voedingspatroon is het beste wat je kunt doen voor je gezondheid! 


Ik help je graag verder met een persoonlijk advies! Maak een afspraak (ik word vergoed door de meeste zorgverzekeraars). Je kunt hier contact met me opnemen.


Bekijk ook...

smoothie of juice

Wat is beter? Een blender of een slow juicer?

Waar krijg je een meer verzadigd gevoel van? En wat is gezonder?

14 oktober 2021

bmi vleeseters

Mensen die MINDER dierlijke producten eten en MEER plantaardig eten hebben een lager BMI

De resultaten uit 6 cohorten met gegevens van honderdduizenden mensen zijn consistent

7 april 2022

immuunsysteem

Het darmmicrobioom en de gevolgen van COVID-19

Onlangs kwam er een onderzoek uit die het verband legde tussen corona en het darmmicrobioom. Wat kun je zelf doen?

18 januari 2021