afvallen plantaardig

Gezond gewicht bereiken - waarom een plantaardig voedingspatroon helpt!

De belangrijkste reden waarom een onbewerkt plantaardig voedingspatroon helpt om gewicht te verliezen is omdat je meer verzadiging ervaart met minder calorieën.

Plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, bonen en volkoren granen bevatten veel minder calorieën per handje dan dierlijke producten (zoals vlees en zuivel) en bewerkte producten zoals koek, krentenbollen, eierkoeken, ontbijtkoeken, cruesli etc.

Ze bevatten ook veel water en vezels, wat onze maag letterlijk goed opvult.

Daarnaast vormen deze vezels voeding voor onze darmbacteriën. Deze darmbacteriën maken vervolgens korte keten vetzuren aan na het verwerken van de vezels. En deze korte keten vetzuren stimuleren de aanmaak van bepaalde hormonen die een verzadigd gevoel geven zoals GLP-1, PYY en leptine.

Deze korte keten vetzuren zorgen ook voor een verminderde aanmaak van ghreline, een hormoon waar je trek van krijgt.

Het eindresultaat?

Een verzadigd gevoel, terwijl je minder hoeft te eten.

Een van de belangrijkste reden waarom het typische Westerse dieet leidt tot gewichtstoename is omdat we niet dezelfde verzadiging ervaren wanneer we vezelarme bewerkte voeding eten. Gemiddeld ongeveer 42-58% van onze dagelijkse gegeten calorieën bestaat uit zeer bewerkte producten

(Nog een ander groot voordeel, met een onbewerkt plantaardig/vegan voedingspatroon krijg je veel meer vitaminen, mineralen en fytonutriënten binnen, minder risico op hoge bloeddruk, hoog cholesterol, verschillende vormen van kanker, minder risico op diabetes, minder darmziekten etc. etc.)

Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies!!!

undefined

undefined

undefined

undefined

undefined

undefined

Weten hoe je meer plantaardig kunt eten? Hoe je met een verzadigd gevoel toch kunt afvallen? Ik help je graag verder met een voedingsadvies op maat! Maak snel een afspraak (vergoed door de zorgverzekeraar).

Bekijk ook...

trek na het avondeten

Hoe kan het dat ik vaak trek heb in zoet na de maaltijd?

De zoete verleiding na het eten.

20 augustus 2019

Aankomen tijdens de overgang

Gewichtstoename tijdens de overgang, hoe komt het?

Veel vrouwen die in de overgang komen in gewicht aan, vooral rond de middel.. Hoe kan dat?

14 december 2018

word je dik van koolhydraten

Zijn koolhydraten slecht?

Kom je er van aan of heb je ze ook wel nodig?

13 juni 2019