Gewichtstoename tijdens de overgang, hoe komt het?

Veel vrouwen die in de overgang komen merken dat ze in gewicht aankomen of moeten ineens veel moeite doen om hun gewicht stabiel te houden. Vooral rond de middel begint het te groeien, het beruchte zwembandje.. Heel frustrerend.. Hoe komt dat eigenlijk?

4 redenen waarom je aankomt na de overgang: 

1.           Verandering samenstelling lichaam
Als je ouder wordt veranderd de samenstelling van je lichaam. De hoeveelheid vet neemt toe, en de hoeveelheid spiermassa neemt af. Spiermassa is actief weefsel en verbrandt meer calorieën dan vetmassa. Logisch gevolg van minder spiermassa is dat je minder gaat verbranden. Je moet dan dus minder moet gaan eten om niet aan te komen.

2.         Energieverbruik in rust
Het energieverbruik in rust neemt af na de overgang: je verbrandt bijvoorbeeld tijdens je slaap minder calorieën dan je deed voor de overgang.


3.         Hormonale veranderingen
Hormonale veranderingen hebben een invloed op je lichaamssamenstelling en de vetverdeling. Vrouwen in de overgang hebben een grotere kans op een toename van het vet rond de organen in de buik dan vrouwen die niet in de overgang zijn. Dit merk je aan het groter worden van je middelomtrek.  


4.       Veranderd metabolisme
Minder calorieën verbruiken dan je binnenkrijgt via eten en drinken is vaak de reden van gewichtstoename. Wel is het zo dat in de overgang veel vrouwen een tragere schildklier krijgen. Dit kan zorgen voor gewichtstoename door een veranderd metabolisme. Ook medicijnen en ziekten kunnen bijdragen aan gewichtstoename. 


Wat kun je eraan doen?
Je kunt zorgen dat je niet ineens aankomt door minder te eten en voldoende te bewegen. Daarmee blijf je in balans.

Wil je graag weten wat jij op een dag kan eten om op gewicht te blijven? Ik help je graag op weg met een passend voedingsadvies en een persoonlijk voedingsschema. Vergoeding door de meeste zorgverzekeraars. Kom een keertje langs bij mijn praktijk in Monster (Westland).  Klik hier voor meer informatie.