vitamine b12

Denk aan voldoende vitamine B12!

Een vitamine B12-tekort veroorzaakt bloedarmoede, vermoeidheid, slechte concentratie, prikkelbaarheid en naarmate het vordert, nervositeit, depressie, slapeloosheid, verwarring, paranoia, gevoelloosheid in ledematen, verminderde eetlust en diarree.


Een tekort kan in de vroege stadia gemakkelijk worden verholpen, maar als een tekort niet op tijd wordt geconstateerd, kunnen de symptomen onomkeerbaar worden.

Bij volwassenen kan het jaren duren voordat een tekort zich manifesteert, terwijl het bij kinderen binnen enkele maanden kan ontstaan. Dit omdat bij kinderen de voorraad nog niet groot is.

Vitamine B12 wordt gemaakt door bepaalde bacteriën in de bodem.

De huizen, lichamen en handen van onze voorouders waren nooit schoon en de planten die zij aten waren bedekt met aarde. Zo kregen zij voldoende B12 binnen. Zelfs hun drinkwater bevatte B12.

In de 21ste eeuw is alles schoner. Geen aarde op de planten die we eten, niet continue vieze handen van het buiten zijn en de B12 is uit ons drinkwater gefilterd. En gelukkig maar! Want doordat we zo schoon zijn worden ook veel ziektes voorkomen.

B12 zit in dierlijke producten zoals in zuivel en vlees. De dieren maken dat voor een deel zelf aan in de darmen én het veevoer wordt bijv. verrijkt met kobalt zodat ze B12 überhaupt kunnen aanmaken.

Een B12-tekort komt regelmatig voor, bij veganisten, vegetariërs én bij mensen die vlees, zuivel en vis eten!

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in Nederland is 2,8 microgram voor volwassenen. Dit is voldoende om bloedarmoede te voorkomen. Uit nieuw onderzoek komt echter naar voren dat een inname van 4 tot 7 mcg mogelijk beter is. Te weinig B12 in het lichaam kan zorgen voor een ongunstige verhouding van het homocysteïne- en methylmalonzuurgehalte.

Het lichaam heeft dus tussen de 4-7 mcg B12 per dag nodig, maar je moet meer nemen omdat het niet allemaal wordt opgenomen. Onze B12 receptor neemt 1,5 mcg per keer op en de rest wordt opgenomen door onze slijmvliezen (die opname is ongeveer 1%).

De gezondste manier om genoeg B12 binnen te krijgen, is door cyanocobalamine bij te slikken in pilvorm (en dus niet door dierlijke producten te eten). Dit is de best opneembare vorm. Een dagelijkse dosis van 50-100 mcg of 2 x per week 1000 mcg is voor de meeste mensen voldoende. 

Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld mensen die bepaalde medicatie gebruiken zoals metformine of maagzuurremmers, wanneer je problemen hebt met je maagzuur of een operatie aan je maag hebt gehad of bij beschadigingen aan de darm zoals bij de ziekte van Crohn. Dan neem je liever een andere vorm van B12 en/of een hogere dosering.

Het vermogen om B12 op te nemen neemt af met de leeftijd. Als je ouder bent dan 65 jaar is een dosis van 1.000 mcg p/d het advies.

Bekijk ook...

vegan kinderen

Is een vegan, vegetarisch of plantaardig voedingspatroon veilig voor kinderen?

Gelden de gezondheidsvoordelen voor volwassenen ook voor kinderen?

28 februari 2022

dierlijke of plantaardige eiwitten

Dierlijke eiwitten of plantaardige eiwitten?

Wat is nou beter voor je gezondheid? Wat zeggen de onderzoeken?

22 juli 2020