Ben ik dik?

Ben ik dik?

"Ik ben dik, echt waar. Kijk maar. Ik moet hier echt NU iets aan doen. Ik vind mezelf écht niet mooi. Dat is toch zo, ik ben toch dik?" Newsflash: Bij mij in de praktijk zal ik NOOIT een discussie gaan voeren of je wel of niet dik bent. Of je mooi bent of niet mooi. Of iets zwart is of blauw. Met andere woorden: Of jouw gedachten waar óf niet waar zijn.

Nope.

Wat ik WEL wil weten is of jouw gedachten nuttig of behulpzaam zijn. Of ze je helpen om een beter leven te leiden.

Wat gebeurt er als je tegen jezelf zegt dat je dik bent?
Vaak gehoord antwoord: Dan vind ik mezelf niet mooi en ben ik niet tevreden over mezelf.

En hoe voel je je als je dat dan denkt?
Vaak gehoord antwoord: Dan voel ik me af en toe best depressief. Heb het gevoel dat het me toch nooit lukt om af te vallen.

Wat zie ik je dan doen als je je zo voelt? En je in beslag wordt genomen door deze gedachte? Als ik je zou volgen met een camera, wat zie ik dan? Wat doe je qua eten en drinken?


VRAAG:
Is die gedachte 'ik ben dik en niet mooi' dan werkbaar voor jou? Nuttig? Heeft het de juiste uitwerking?

Als je deze gedachte heel stevig vasthoudt, helpt het je dan om de persoon te zijn die je wilt zijn?

Lukt het je dan beter om de dingen te doen die je het liefste wil doen?

Als je je gedrag door deze gedachte laat leiden helpt het dan om een rijker, completer en betekenisvoller leven te krijgen? Ook op de lange termijn?


Niet?

Dan kun je die gedachte beter naar de achtergrond laten verdwijnen, hij is niet werkbaar. Focus je op waarden die je WEL helpen om te komen waar je wilt. Zoals bijvoorbeeld (dit kan bij iedereen anders zijn):

'Ik vind gezondheid belangrijk'
'Ik vind fit en energiek zijn belangrijk'
'Ik vind goed voor mezelf zorgen belangrijk'
'Ik vind een goed voorbeeld zijn voor mijn kinderen belangrijk'
'Ik wil meer intensieve dingen kunnen doen met m'n kinderen'


Als diëtist en ACT coach geef ik je geen adviezen of oplossingen die alleen voor de korte termijn werken. Wél gaan we werken aan blijvende gedragsverandering door je hele concrete vaardigheden aan te leren zodat je veel bewuster gaat leven en zelf grip krijgt op je gedrag en de keuzes die je maakt. Je leert om doelen te stellen die gebaseerd zijn op je persoonlijke waarden, zodat wat je doet er ook echt toe doet! Een afspraak maken doe je hier. Kennismakingsgesprek kan ook altijd!

  


Foto door Yvonne Network.

inline

Bekijk ook...

doelen stellen

Nieuwe gewoonten ontwikkelen of oude gewoonten weer oppakken? Stel doelen met de 'Habit Tracker'

Wil je graag gezonde gewoonten ontwikkelen? Stel doelen!

20 mei 2020

koolhydraatarmvegan

Afvallen met een koolhydraatarm dieet of een plantaardig dieet?

Met welk dieet krijg je minder calorieën binnen maar wel een lekker verzadigd gevoel? (en val je dus makkelijker af)

6 augustus 2021

lekkere dingen weerstaan

Hoe weersta ik de lekkere dingen in mijn keukenkastje of op het werk?

Wat handvaten zodat je een tactiek voor jezelf uit kunt vinden..

28 maart 2019