obstipatie stoelgang darmklachten

5 tips bij een moeilijke stoelgang

De stoelgang is een normaal proces dat zich afspeelt in ieders lichaam. Net zoals de bloedcirculatie en de ademhaling. Toch vinden we het lastig om erover te praten. Vandaar dit blogje! Dan kun je er gewoon over lezen. Dus heb je geen fijne stoelgang en last van obstipatie? Hierbij de 5 tips voor een soepele stoelgang.


1.   Vezels!

Door de sponswerking van vezels helpt een vezelrijke voeding zowel bij diarree als bij verstopping. De vezels zwellen op en zorgen daardoor voor een vaste, maar toch soepele ontlasting. Zo kan vezelrijke voeding problemen met de stoelgang verminderen en zelfs laten verdwijnen. Vezels zitten enkel en alleen in plantaardige producten. Zoals in groente, fruit, volkorenbrood, ontbijtgranen (havermout, muesli, Brinta), peulvruchten, volkoren granen (zilvervliesrijst en volkorenpasta) en noten. Per dag wordt geadviseerd zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels te eten. Benieuwd hoeveel voedingsvezels jij binnen krijgt? Bereken het eens in de Eetmeter.

undefined

2.   Drink voldoende.

Tip 1 gaat niet goed zonder tip 2, voldoende vocht. Wanneer je veel vezels eet en daar te weinig bij drinkt, dikt de ontlasting in. Daardoor kun je lastiger poepen, de poep wordt stroef en blijft hangen. Zorg er daarom voor dat je minimaal 2 liter vocht drinkt zodat het wel kan blijven glijden. Ook bij diarree is het trouwens belangrijk om voldoende te drinken, om uitdroging te voorkomen. 

undefined 

3.   Zorg voor een goed ontbijt

In de nacht staat je spijsvertering op een laag pitje. Wanneer je een goed en vezelrijk ontbijt neemt worden de darmen wakker geschud. Het zorgt voor het zogenaamde gastrocolische reflex, een soort doorschuifsysteem waardoor je darm de poep vooruit stuwt richting de uitgang. Zo kun jij sneller naar de wc! Na elke maaltijd heb je trouwens dit gastrocolische reflex in je darmen maar bij het ontbijt is dit effect het grootst. Maak daar dus gebruik van door goed te ontbijten.

 undefined

4.   Voldoende lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging stimuleert de darmbeweging. Als je weinig beweegt, beweegt de darm ook minder. Hierdoor blijft poep langer in de dikke darm dan nodig is en kan verstopping ontstaan.

undefined 

5.   Hou je poep niet op! Ga als je moet.

Als je moet, dan moet je. Negeer de aandrang niet. Het ophouden van ontlasting draagt bij aan verstopping. Neem voldoende tijd om naar het toilet te gaan, bijvoorbeeld na het ontbijt. Plan daar desnoods tijd voor in. Ga gewoon eens 15 minuten zitten. Zoals hierboven beschreven, na een (goed vezelrijk) ontbijt en na elke maaltijd komen de darmen in beweging en dat is een goed moment om naar de wc te gaan. 

undefined

Heb je langdurig darmklachten? Misschien kun je niet goed tegen een bepaald voedingsmiddel of is er iets anders aan de hand, zoals het prikkelbare darm syndroom (PDS). Als diëtiste zoek ik samen met jou uit van welke voedingsmiddelen je last hebt en hoe we de darmen beter kunnen maken. Darmen staan immers centraal in je gezondheid!  

Bekijk ook...

fodmap prikkelbare syndroom

Wat is het FODMAP dieet?

Het FODMAP dieet zorgt bij meer dan 75% van de mensen met PDS voor een vermindering van klachten en verbetering van de ontlasting.

19 december 2019

darmen blij depressie angst

Je darmflora heeft invloed op hoe je je voelt!

En met eten kun je je darmflora veranderen.. Hoe? Ik leg het uit!

19 januari 2022

immuunsysteem

Het darmmicrobioom en de gevolgen van COVID-19

Onlangs kwam er een onderzoek uit die het verband legde tussen corona en het darmmicrobioom. Wat kun je zelf doen?

18 januari 2021