Westlandse aardbei

Waarom zijn bessen en aardbeien zo gezond voor je hersenen?

Plantaardige voeding zoals noten, zaden, fruit en groenten bevatten polyfenolen. Polyfenolen zijn de stoffen die o.a. verantwoordelijk zijn voor de medicinale eigenschappen van planten. Aardbeien en bessen bevatten heel veel van deze polyfenolen, veel meer dan andere soorten planten. Daarnaast bevatten ze nog een andere belangrijke stof..


Wat zijn polyfenolen?

Polyfenolen zijn een groep van chemische verbindingen, die voorkomen in planten. Polyfenolen kunnen vrije radicalen wegvangen en elimineren. Vrije radicalen veroorzaken veel schade in het lichaam. Door vrije radicalen kunnen ziekten ontstaan zoals o.a. kanker, diabetes, hartziekten en dementie. Bijna alle negatieve processen die in ons lichaam plaatsvinden, zijn waarschijnlijk een gevolg van deze vrije radicalen! Ook lichamelijke veroudering (zoals rimpels) is in principe een gevolg van schade door vrije radicalen.

Polyfenolen zijn door het wegvangen van vrije radicalen ontstekingsremmend en hebben een anticarcinogene (anti-kanker) werking. Ook verminderen ze de afzet van vetachtige stoffen in de bloedvaten en zorgen voor een daling van LDL- cholesterol, waardoor minder aderverkalking optreedt.

Hoe komen er vrije radicalen in je lichaam?

Vrije radicalen zijn normale bijproducten van de stofwisseling. Je kunt daarom niet helemaal voorkomen dat ze ontstaan. Maar vrije radicalen ontstaan ook door invloeden van buitenaf zoals onder andere door straling (zon), luchtverontreiniging, synthetische toevoegingen in voedsel, stress en lichamelijke overbelasting.

Waarom zijn bessen en aardbeien dan zo gezond?

Aardbeien en bessen, zoals bijvoorbeeld blauwe bessen bevatten heel veel polyfenolen, die zo in je lichaam vrije radicalen wegvangen en je gezonder maken omdat ze de schade van die vrije radicalen beperken. Maar dat is niet het enige stofje wat aardbeien en bessen zo gezond maakt voor je lichaam. Ze bevatten nog een andere, speciale polyfenol: anthocyaan. Deze anthocyanen geven het fruit niet alleen de mooie rode en blauwe kleur, ze kunnen als enige door de bloed-hersenbarrière heen. De bloed-hersenbarrière is letterlijk een grens tussen het bloed en de hersenen. Daar komen deze anthocyanen in contact met de onderdelen van de hersenen waar het leren en het geheugen wordt geregeld. En daar is waar ze nodig zijn! Want ondanks dat onze hersenen slechts 2% uitmaken van ons lichaamsgewicht, gebruiken ze 20-30% van onze totale energie, waarbij veel vrije radicalen vrijkomen. Op deze manier kunnen ziekten van de hersenen ontstaan, zoals dementie. Dat wil je natuurlijk niet! Anthocyanen vangen deze vrije radicalen specifiek in de hersenen weg, bevorderen de bloedtoevoer en beperken ontstekingen.

Een onderzoek onder 160010 vrouwen liet zien dat een hogere inname van blauwe bessen en aardbeien werd geassocieerd met minder cognitieve achteruitgang. Op de MRI scans van de vrouwen was te zien dat het eten van veel aardbeien en blauwe bessen zorgden voor een vertraging van de veroudering van de hersenen met 2,5 jaar!

Bekijk hier dit betreffende onderzoek: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22535616

Wil je meer informatie over hoe voeding klachten bij ziekte kan verminderen of ziekten kan helpen voorkomen? Ik geef je graag een passend advies. Kom vrijblijvend eens langs bij mijn praktijk in Monster, in het Westland. 


Bekijk ook...

darmflora en ziekten

De relatie tussen het darmmicrobioom en ziekten

Heel veel ziekten staan in verband met een darmmicrobioom wat uit balans is. Zie hier een overzicht.

9 april 2021

Hoe krijg ik voldoende essentiële vetzuren zoals omega 3 binnen als vegan?

Is een supplement nodig of red ik het ook wel met lijnzaad?

5 december 2018

hart- en vaatziekten vegan

Plantaardige voeding en hart- en vaatziekten

Flinke verbeteringen met plantaardige voeding

2 november 2020