darmmicrobioom bij crohn en colitis

Voeding bij ziekte van Crohn, colitis ulcerosa en een prikkelbare darm

Er zijn al heel wat onderzoeken gepubliceerd over voeding en het effect op Crohn, colitis ulcerosa en een prikkelbare darm. Een nieuwe onderzoek laat zien hoe voeding bij deze ziekten werkt bij het remmen van ontstekingen en de werking op het darmmicrobioom.

Dit onderzoek, (gepubliceerd op 8 april 2021) laat zien hoe bepaalde producten en voedingspatronen invloed hebben op de samenstelling van het darmmicrobioom. Welke producten leveren ontstekingen op? En welke producten temmen juist de ontstekingen? Ze vergeleken hierbij 4 groepen mensen, in totaal deden 1425 mensen mee aan het onderzoek. Dit waren de 4 groepen:

1. mensen met de ziekte van Crohn.
2. mensen met colitis ulcerosa
3. mensen met PDS
4. mensen zonder ziekten

Resultaten

De resultaten waren consistent in alle 4 de groepen. Een hogere inname van dierlijke producten (vlees, zuivel), bewerkte producten, alcohol en suiker werden in verband gebracht met darmbacteriën die ontstekingen veroorzaken en hogere ontstekingswaarden.

Een voedingspatroon rijk aan onbewerkte plantaardige producten zoals groenten, fruit, noten, zaden, bonen, volkoren granen, werd in verband gebracht met bacteriën die ontstekingsremmend werken én met bacteriën die korte keten vetzuren produceren. Korte keten vetzuren zijn o.a. essentieel om het immuunsysteem gezond te houden, zorgen voor meer balans in de darmen tussen goede én slechte bacteriën én zijn ook op zichzelf staand ontstekingsremmend.

undefined


undefined


undefined


undefined


Conclusie

Vervanging van dierlijk eiwit door plantaardig eiwit heeft het potentieel om ontstekingsprocessen in de darm te verminderen door de invloed op het darmmicrobioom. Deze studie levert bevestigend bewijs voor wat we al weten. Wat vele andere onderzoeken hiervoor ook al toonden... Een onbewerkt plantaardig voedingspatroon is het beste voor de gezondheid.

Je kunt het onderzoek gratis lezen! Klik hier!

Ik schreef ook een blog over een onderzoek waarin werd bekeken wat het effect was van plantaardige voeding op colitis ulcerosa. Klik hier.

Inmiddels heb ik al veel mensen in mijn praktijk gezien die door te kiezen voor meer onbewerkt plantaardig, darmklachten hebben kunnen verminderen of opvlammingen hebben kunnen voorkomen. Wil je graag een persoonlijk voedingsadvies bij Crohn, colitis ulcerosa of een prikkelbare darm? Ik help je graag verder! Als geregistreerd diëtiste help ik je graag verder. 


undefined

Bonen of vlees gezonder

De gezondheidsvoordelen van bonen ten opzichte van vlees

19 juni 2022

kurkuma tegen ontstekingen

Ontstekingen tegengaan, over kurkuma en zwarte peper

4 mei 2022

darmmicrobioom, darmflora

Hoe je darmen centraal staan in je gezondheid

25 februari 2022