vegan of vleeshamburger

Vegan burger of hamburger van vlees? Wat verzadigd beter?

Als een vegan hamburger dezelfde hoeveelheid calorieën, eiwitten, koolhydraten en vetten als een hamburger van vlees bevat, wat verzadigd dan beter?


Dit is onderzocht!

Hoe?

In een randomized crossover study werden 20 mannen met obesitas, 20 mannen met een gezond gewicht en 20 mannen met diabetes type 2 onderzocht.

Wat werd er gemeten?

Er werden verzadigingshormonen in het bloed gemeten. Namelijk: GLP-1, Amyline, en PYY. MEER aanwezigheid van deze 3 hormonen in het bloed betekent MEER verzadiging.

En daarnaast gaven de mannen aan hoe vol ze zichzelf voelden (satiety).

Resultaten

In de oranje balken zie je de resultaten van de vegan burger. En in de blauwe balken de resultaten na het eten van de hamburger van vlees. Hoe hoger de balk, hoe meer verzadiging. Houd in gedachte, de burgers bevatten dezelfde hoeveelheid calorieën, eiwitten, vetten en koolhydraten.

undefined


undefined

Conclusie

Bij alle 3 de groepen mannen (diabetes, gezond gewicht en obesitas) was er MEER verzadiging na het eten van de vegan burger zonder vlees.

Waar verschilden de burgers in? In vezels. Meer vezels betekent meer verzadiging (en gezondere darmen, waardoor een betere algehele gezondheid, maar dat even ter zijde). De vleesburger bevatte 2 gram vezels, wat uit het broodje kwam. En de vegan burger bevatte bijna 9 gram vezels. 

Eet daarom lekker veel fruit, groenten, noten, bonen en volkoren granen. Dan ben je eerder verzadigd en langer verzadigd.

Let op: alleen planten bevatten vezels!
Dierlijke producten zoals ei, vlees en zuivel bevatten 0 gram vezels.


Bron:

Klementova, M., Thieme, L., Haluzik, M., Pavlovicova, R., Hill, M., Pelikanova, T., & Kahleova, H. (2019). A Plant-Based Meal Increases Gastrointestinal Hormones and Satiety More Than an Energy- and Macronutrient-Matched Processed-Meat Meal in T2D, Obese, and Healthy Men: A Three-Group Randomized Crossover Study. Nutrients, 11(1), 157. https://doi.org/10.3390/nu11010157

undefined

Bekijk ook...

reuma kurkuma

Waarom kurkuma veelbelovend is bij reuma!

Kurkuma heeft een krachtige ontstekingsremmende werking zonder bijwerkingen.

21 oktober 2021

Kanker en veganistisch eten

Minder risico op kanker wanneer je GEEN vlees eet

Een groot onderzoek met ongeveer 500.000 deelnemers liet dit zien.

26 februari 2022

Hoe krijg ik voldoende essentiële vetzuren zoals omega 3 binnen als vegan?

Is een supplement nodig of red ik het ook wel met lijnzaad?

5 december 2018