is zuivel gezond

Is melk gezond? En krijg je voldoende calcium binnen zonder melk?

Je kunt voldoende & op een gezondere manier calcium binnenkrijgen zónder zuivel. Sojamelk of andere plantaardige melk is naast o.a. peulvruchten, groene bladgroenten, granen en zaden een manier om calcium binnen te krijgen. Sojamelk heeft daarbij dezelfde hoeveelheid eiwit en calcium als koemelk.

undefined


Sojamelk bevat daarnaast minder calorieën, suiker en verzadigd vet. De inname van verzadigd vet verhoogd het risico op o.a. hart- en vaatziekten mede doordat het het cholesterol verhoogd. In plaats daarvan bevat sojamelk meer gezondere voedingsstoffen zoals vezels, ijzer, antioxidanten en fytonutriënten!


Parkinson, borst- en prostaatkanker

Melk wordt in verband gebracht met een hoger risico op Parkinson en prostaatkanker. Daarnaast zien we in sommige onderzoeken dat melk ook in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op borstkanker. Sojamelk daarentegen biedt een overtuigende beschermende werking tegen o.a. borstkanker.


Klachten van melk

En wist je dat zo'n 70% van de wereldbevolking lactose intolerant is? Wat ervoor zorgt dat melk niet goed wordt verteerd? Wat obstipatie, diarree, buikpijn, misselijkheid etc. kan veroorzaken? Zelfs klachten aan neus en keel kunnen ontstaan door een lactose intolerantie door meer slijmvorming. 


Acné

Ook is er veel wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen zuivel en acné. Whey en caseïne, eiwitten in zuivel, zorgen voor een toenemende aanmaak van IGF-1 wat o.a. acné kan veroorzaken. O.a. reden dat veel bodybuilders die eiwitshakes en zuivel tot zich nemen hier last van hebben..

inline


Soja en het effect op je hormonen

Ik hoor vaak dat mensen bang zijn voor de effecten die soja zou hebben op je hormonen. Deze fabel is al lang weerlegd. Soja bevat geen oestrogeen, maar wel stoffen die erop lijken: fyto-oestrogenen (fyto = plant). Fyto-oestrogenen hebben in jouw lichaam NIET dezelfde werking als oestrogeen. Ik schreef hier een blog over 'n tijdje terug, klik hier om deze te lezen.


Zuivel, vlees en het effect op je hormonen

Vlees en vooral melk, daarentegen, bevatten wel degelijk dierlijk oestrogeen en andere stofjes wat een effect kan hebben op jouw eigen hormoonbalans. Niet heel gek als je bedenkt dat melk van moederkoeien komt die net een kalfje op de wereld hebben gezet en de melk bedoeld is om het kalfje zo snel mogelijk te laten groeien. Het eten of drinken van zuivel zorgt ervoor dat binnen 1 uur je oestrogeen-level met 26% kan toenemen, terwijl je testosteron met 18% daalt.


En de Amazone dan? Al die soja!

Over het Amazone woud hoef je je ook geen zorgen te maken als je sojamelk drinkt. De soja voor sojamelk en vleesvervangers komt uit Europa waar er geen bos voor wordt gekapt. Er komt ook soja uit Zuid-Amerika of andere gebieden, waar WEL bos voor wordt gekapt. 75% van alle geproduceerde soja ter wereld is bedoeld als VEEVOER. Dus om vlees, melk, yoghurt mogelijk te maken.. Voor een glas melk of een biefstukje zijn zo indirect vele kilo's soja nodig. Ook voor het milieu en dierenwelzijn is sojamelk of een andere plantaardige melk een veel betere keuze! Klik hier om het water- en landgebruik en uitstoot te bekijken van alle soorten melk. Het verschil is GROOT tussen koemelk en plantaardige melk.

Dierenwelzijn

Een koe geeft melk omdat ze een kalfje heeft gehad. In de melkveehouderij halen de meeste boeren het kalf direct na de geboorte weg bij de moeder. Dit levert veel stress op bij zowel koe als kalf. Wanneer het kalfje een stiertje blijkt te zijn wordt deze vaak geslacht. Een stier geeft immers geen melk. Er worden veel meer kalfjes geboren dan er nodig zijn voor de vervanging van oude melkkoeien. Meer dan de helft van de kalfjes die geboren worden in de zuivelindustrie komt terecht in de vleeskalverindustrie. 

Een melkkoe moet grote hoeveelheden melk produceren (in 1950 gaf een koe gemiddeld 4.000 liter melk per jaar nu is dat 8.000 liter melk) en is vaak tegelijkertijd drachtig van haar volgende kalf. Dit vraagt natuurlijk heel veel van een koe en dit resulteert regelmatig in ziekten en klachten. 

Zo’n 80% van de koeien kampt met pootproblemen, variërend van een lichte ontsteking tot ernstige kreupelheid, wat tot veel pijn kan leiden. Daarnaast veroorzaken bacteriële infecties ontstekingen aan de uier (mastitis). Gemiddeld heeft 28% van de koeien hier last van. Mastitis is zeer pijnlijk. 

Een koe kan wel 20 jaar oud worden, maar als de melkproductie stagneert wordt ze geslacht. Dit is meestal met zo'n 6 á 7 jaar. Meer lezen over dierenwelzijn in de zuivelindustrie? Klik hier.


Wil je graag overschakelen naar een plantaardig dieet? Maar weet je niet waar te beginnen of wil je de bevestiging dat je niets te kort komt? Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies. Ook bij medische klachten of hulp bij gewichtsverlies. Als geregistreerd diëtiste wordt ik vergoed door de zorgverzekeraar. Schroom niet om contact met me op te nemen! Ik help je heel graag verder.


Bronnen:

- Chen, Honglei, et al. "Consumption of dairy products and risk of Parkinson's disease." American journal of epidemiology 165.9 (2007): 998-1006.

- Kyrozis, Andreas, et al. "Dietary and lifestyle variables in relation to incidence of Parkinson’s disease in Greece." European journal of epidemiology 28.1 (2013): 67-77.

Downer, Mary K., et al. "Dairy intake in relation to prostate cancer survival." International journal of cancer 140.9 (2017): 2060-2069.

Lu, Wei, et al. "Dairy products intake and cancer mortality risk: a meta-analysis of 11 population-based cohort studies." Nutrition journal 15.1 (2016): 91.

Fraser, Gary E., et al. "Dairy, soy, and risk of breast cancer: those confounded milks." International Journal of Epidemiology (2020).

McCann, Susan E., et al. "Usual consumption of specific dairy foods is associated with breast cancer in the Roswell Park Cancer Institute Data Bank and Biorepository." Current developments in nutrition 1.3 (2017): e000422.

Outwater JL, Nicholson A, Barnard N. Dairy products and breast cancer: the IGF-I, estrogen, and bGH hypothesis. Med Hypotheses. 1997 Jun;48(6):453-61. doi: 10.1016/s0306-9877(97)90110-9. PMID: 9247884.

Qin LQ, Xu JY, Wang PY, Kaneko T, Hoshi K, Sato A. Milk consumption is a risk factor for prostate cancer: meta-analysis of case-control studies. Nutr Cancer. 2004;48(1):22-7. doi: 10.1207/s15327914nc4801_4. PMID: 15203374.

Qin LQ, Xu JY, Wang PY, Tong J, Hoshi K. Milk consumption is a risk factor for prostate cancer in Western countries: evidence from cohort studies. Asia Pac J Clin Nutr. 2007;16(3):467-76. PMID: 17704029.

Jiang W, Ju C, Jiang H, Zhang D. Dairy foods intake and risk of Parkinson's disease: a dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. Eur J Epidemiol. 2014 Sep;29(9):613-9. doi: 10.1007/s10654-014-9921-4. Epub 2014 Jun 4. PMID: 24894826.

Aune D, Navarro Rosenblatt DA, Chan DS, Vieira AR, Vieira R, Greenwood DC, Vatten LJ, Norat T. Dairy products, calcium, and prostate cancer risk: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Am J Clin Nutr. 2015 Jan;101(1):87-117. doi: 10.3945/ajcn.113.067157. Epub 2014 Nov 19. PMID: 25527754.

Ulvestad M, Bjertness E, Dalgard F, Halvorsen JA. Acne and dairy products in adolescence: results from a Norwegian longitudinal study. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2017 Mar;31(3):530-535. doi: 10.1111/jdv.13835. Epub 2016 Jul 16. PMID: 27422392.

Melnik BC. Diet in acne: further evidence for the role of nutrient signalling in acne pathogenesis. Acta Derm Venereol. 2012 May;92(3):228-31. doi: 10.2340/00015555-1358. PMID: 22419445.

Dai R, Hua W, Chen W, Xiong L, Li L. The effect of milk consumption on acne: a meta-analysis of observational studies. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2018 Dec;32(12):2244-2253. doi: 10.1111/jdv.15204. Epub 2018 Sep 5. PMID: 30079512.

Juhl CR, Bergholdt HKM, Miller IM, Jemec GBE, Kanters JK, Ellervik C. Dairy Intake and Acne Vulgaris: A Systematic Review and Meta-Analysis of 78,529 Children, Adolescents, and Young Adults. Nutrients. 2018 Aug 9;10(8):1049. doi: 10.3390/nu10081049. PMID: 30096883; PMCID: PMC6115795.

Simonart T. Acne and whey protein supplementation among bodybuilders. Dermatology. 2012;225(3):256-8. doi: 10.1159/000345102. Epub 2012 Dec 13. PMID: 23257731.

Daxenberger, Andreas, Dolores Ibarreta, and Heinrich HD Meyer. "Possible health impact of animal oestrogens in food." Apmis 109.S103 (2001): S386-S401.

Maruyama K, Oshima T, Ohyama K. Exposure to exogenous estrogen through intake of commercial milk produced from pregnant cows. Pediatr Int. 2010 Feb;52(1):33-8. doi: 10.1111/j.1442-200X.2009.02890.x. Epub 2009 May 22. PMID: 19496976.


Bekijk ook...

is soja gezond

Is soja gezond? Onderbouwd met onderzoek!

Soja.. zoveel gezegd en zoveel over geschreven. Er heersen nogal wat mythes over dit boontje.

30 september 2020

Vleesvervangers gezond

Zijn vleesvervangers gezond?

Kun je beter écht vlees nemen i.p.v. een vleesvervanger?

16 februari 2021