polyfenolen anti oxidanten fruit

Waarom je fruit met beschadigingen of korstjes zou moeten kopen

Als jij fruit of groenten koopt, ga je dan voor de pérfecte paprika of die mooie rode appel zonder bruine plekjes?  Ik was zeker weten een perfecte-mooie-appel-koper totdat ik erachter kwam dat juist de imperfecte appel, dat wil zeggen: De appels met een bruine korstige plek, juist meer polyfenolen (een vorm van anti-oxidanten) bevatten. 

Een appel die beschadigd is geraakt maakt meer polyfenolen aan om zichzelf tegen de ontstane schade te beschermen. Een onderzoek gepubliceerd in The Journal of Horticultural Science & Biotechnology van juni 2010 ontdekte dat appels bedekt met een bruin korstje grotere hoeveelheden polyfenolen bevatten. Dit geldt trouwens ook voor andere groenten of fruit met een beschadiging zoals een bruin korstje. 

Polyfenolen werken ontstekingsremmend en beschermen tegen kanker. Ook verminderen ze de afzet van vetachtige stoffen in de bloedvaten en zorgen voor een daling van LDL- cholesterol, waardoor je minder risico op hart-en vaatziekten hebt. Polyfenolen hebben ook een bloeddrukverlagend effect en beschermen tegen Alzheimer. 

Polyfenolen vind je ENKEL en alleen in plantaardige producten. Dus in groenten, fruit, zaden, volkoren granen, noten en bonen. Ook thee, koffie, verse kruiden en cacao bevatten polyfenolen. Dierlijke producten zoals zuivel, vlees en kaas bevat GEEN polyfenolen. 

Vanwege bovenstaande reden (en nog HEEL veel andere gezondheidsredenen): EET MEER PLANTEN!

inline

Bekijk ook...

reuma voeding

Waarom helpt een plantaardige of vegan voeding bij reumatoïde artritis?

Een uitgebalanceerde plantaardige voeding kan bij reuma veel betekenen.

8 december 2020

hart- en vaatziekten vegan

Plantaardige voeding en hart- en vaatziekten

Flinke verbeteringen met plantaardige voeding

2 november 2020

gezonder met kiemen

Broccolikiemen, linzenkiemen, kikkererwtenkiemen, mungkiemen...

11 redenen waarom het een goed idee is om te kiemen!

31 maart 2022