elke dag lijnzaad eten

Waarom je elke dag lijnzaad zou moeten eten

Lijnzaad is heel erg gezond. Het is een goed idee om het dagelijks in je maaltijden te verwerken. Hierbij 8 redenen om elke dag gebroken lijnzaad te eten.


  1. Bevat voldoende omega 3 (ook wel bekend als visvetzuren) voor de hele dag.
  2. Bevat ongeveer 100 x meer lignanen dan andere voedingsmiddelen. Lignanen helpen beschermen tegen kanker.
  3. Helpt beschermen tegen borst- en prostaatkanker.
  4. Helpt bij het verlagen van het cholesterol.
  5. Helpt bij het stabiel houden van de bloedglucose.
  6. Verlaagd de bloeddruk.
  7. Helpt ontstekingen in het lichaam verminderen.
  8. Helpt bij obstipatie.

Dosis per dag: 1 eetlepel gebroken lijnzaad voor vrouwen en 2 eetlepels gebroken lijnzaad voor mannen.

Neem gebroken lijnzaad. Als je heel lijnzaad neemt, dan komt het er ook weer in z'n geheel uit namelijk en neem je niets op. Gebroken lijnzaad is 4 maanden houdbaar in luchtdichte zak. Bewaar deze wel in het donker. Wondermiddelen bestaan niet maar lijnzaad komt wel heel dicht in de buurt! Lijnzaad bevat dus allerlei medicinale eigenschappen.

Ik doe er elke dag eentje in mijn havermoutpap of sojayoghurt! Maar over een salade kan ook of bak er koekjes mee!


Let op: gebruik niet meer dan 2 eetlepels per dag. In ieder geval niet dagelijks op de lange termijn. Dit komt omdat lijnzaad cyanogenen bevat wat giftig kan zijn bij een langdurige (dagelijkse) hoge dosis.


Bronnen

D Rodriguez-Leyva, W Weighell, A L Edel, R Lavallee, E Dibroy, R Pinneker, T G Maddaford, B Ramjiawan, M Aliani, R Guzman, G N Pierce. Potent Antihypertensive Action of Dietary Flaxseed in Hypertensive Patients. Hypertension. 2013 Dec;62(6):1081-9.

Caligiuri SP, Edel AL, Aliani M, Pierce GN. Flaxseed for hypertension: implications for blood pressure regulation. Curr Hypertens Rep. 2014;16(12):499.

Ursoniu S, Sahebkar A, Andrica F, Serban C, Banach M. Effects of flaxseed supplements on blood pressure: a systematic review and meta-analysis of controlled clinical trial. Clin Nutr. 2016;35(3):615-25.

Caligiuri SP, Aukema HM, Ravandi A, Pierce GN. Elevated levels of pro-inflammatory oxylipins in older subjects are normalized by flaxseed consumption. Exp Gerontol. 2014;59:51-7.

L. U. Thompson, J. M. Chen, T. Li, K. Strasser-Weippl, P. E. Goss. Dietary flaxseed alters tumor biological markers in postmenopausal breast cancer. Clin. Cancer Res. 2005 11(10):3828 - 3835

K. Buck, A. K. Zaineddin, A. Vrieling, J. Linseisen, J. Chang-Claude. Meta-analyses of lignans and enterolignans in relation to breast cancer risk. Am. J. Clin. Nutr. 2010 92(1):141 - 153

Y. Rhee, A. Brunt. Flaxseed supplementation improved insulin resistance in obese glucose intolerant people: A randomized crossover design. Nutr J 2011 10(NA):44

W. Demark-Wahnefried, T. J. Polascik, S. L. George, B. R. Switzer, J. F. Madden, M. T. R. th, D. C. Snyder, K. Owzar, V. Hars, D. M. Albala, P. J. Walther, C. N. Robertson, J. W. Moul, B. K. Dunn, D. Brenner, L. Minasian, P. Stella, R. T. Vollmer. Flaxseed supplementation (not dietary fat restriction) reduces prostate cancer proliferation rates in men presurgery. Cancer Epidemiol. Biomarkers Prev. 2008 17(12):3577 - 3587

sojamelk en cholesterol

Sojamelk vs koemelk & hart- en vaatziekten (nieuw onderzoek)

12 september 2022

Bonen of vlees gezonder

De gezondheidsvoordelen van bonen ten opzichte van vlees

19 juni 2022

dierlijk eiwit versus plantaardig eiwit

Dierlijk eiwit vs plantaardig eiwit bij het voorkomen van o.a. spierverlies, conditie, ziekten en vermoeidheid bij vrouwen van 60+

28 april 2022