pure chocolade en de gezondheid van je darmen

NIEUW ONDERZOEK: Pure chocolade en humeur + darmgezondheid

Eind 2021 kwam er een onderzoek uit over pure chocolade en het effect op je humeur en de gezondheid van je darmen.


Wat werd onderzocht?

De effecten van de inname van pure chocolade op de stemming, met speciale aandacht voor de hersen-darm-as.

(hersen-darm-as= de communicatie tussen hersenen & darmen en vice versa).

Wie werden onderzocht?

48 deelnemers, mannen + vrouwen van 20-30 jaar oud.

Hoe werd het onderzocht?

Met een randomised controlled trial (RCT). Deelnemers werden willekeurig toegewezen aan één van de drie groepen:
(1) controlegroep (geen chocolade)
(2) Groep die chocolade kreeg met 85% cacao
(3) Groep die chocolade kreeg met 70% cacao

De personen in groep 2 en 3 kregen de opdracht om driemaal per dag, 3 weken lang, op hetzelfde tijdstip, 10 g chocolade te eten. De deelnemers wisten niet of ze de 70% cacao kregen of de 85% cacao.

De deelnemers werd gevraagd naar hun stemming voor en na het experiment. Er werd ook naar de ontlasting gekeken om de diversiteit en samenstelling van de darmbacteriën te beoordelen.

CONCLUSIE

Deelnemers uit de groep met 85% cacao, rapporteerden verbeteringen in hun negatieve emotionele toestand. Voorbeelden van negatieve stemmingen: schaamte, schuld, angst, van streek zijn.

Deelnemers die de chocolade aten met 85% cacao, bleken ook een grotere diversiteit aan darmbacteriën te hebben. In het bijzonder nam de 'goede' bacteri Blautia obeum toe bij deze deelnemers, wat geassocieerd wordt met positieve stemmingen. In onderzoeken bij ratten komt bijvoorbeeld naar voren dat Blautia een stof afgeeft die vergelijkbare effecten geeft als antidepressiva.

De onderzoekers concludeerden dat de dagelijkse consumptie van pure chocolade #prebiotische effecten heeft die de samenstelling van de darmbacteriën verandert. Deze veranderingen in onze darm kunnen onze psychologische gezondheid verbeteren via de darm-hersen-as.

Weten hoe je meer plantaardig kunt eten? Hoe je voeding in kunt zetten voor je gezondheid? Ik help je graag verder met een voedingsadvies op maat! Maak snel een afspraak (vergoed door de zorgverzekeraar).


undefined


Bron

Shin, J. H., Kim, C. S., Cha, L., Kim, S., Lee, S., Chae, S., Chun, W. Y., & Shin, D. M. (2022). Consumption of 85% cocoa dark chocolate improves mood in association with gut microbial changes in healthy adults: a randomized controlled trial. The Journal of nutritional biochemistry, 99, 108854. https://doi.org/10.1016/j.jnutbio.2021.108854


Bekijk ook...

aardbeien bessen gezond

Waarom zijn bessen en aardbeien zo gezond voor je hersenen?

Elke dag aardbeien of bessen kan je hersenpan beschermen.

22 mei 2019

gezonder met kiemen

Broccolikiemen, linzenkiemen, kikkererwtenkiemen, mungkiemen...

11 redenen waarom het een goed idee is om te kiemen!

31 maart 2022

is soja gezond

Is soja gezond? Onderbouwd met onderzoek!

Soja.. zoveel gezegd en zoveel over geschreven. Er heersen nogal wat mythes over dit boontje.

30 september 2020