superfood matcha

Is matcha thee gezond?

Matcha thee! Hoe gezond is dat nou eigenlijk? Sinds een paar weken ben ik helemaal verliefd op het groene poedertje. Ik drink het met havermelk, of gewoon met gekookt water plus citroensap of gooi het zo nu en dan in mijn havermoutpap. Het doet me zo denken aan onze vakantie in Japan en ik vind het ECHT heel lekker. Maar is matcha echt zo gezond als dat gezegd wordt?

Matcha thee wordt gekweekt in de schaduw van bamboe waardoor het plantje gedwongen wordt om chlorofyl te produceren. De bladeren worden vervolgens geoogst en met stenen gemalen om een fijn poeder te maken.
 

Het verschil met groene thee is dat je bij groene thee de blaadjes niet opdrinkt. Je laat de thee trekken en je gooit die vervolgens met het theezakje in de prullenbak. Matcha heeft meer gunstige gezondheidseigenschappen omdat we het HELE blad opdrinken.
 

Een groot onderzoek waar een groep van ruim 40.000 Japanners 11 jaar lang werd gevolgd liet zien dat door het drinken van de thee er een minder groot risico was op het sterven ten gevolge van hart- en vaatziekten en andere oorzaken. Een ander onderzoek liet een 10% lagere kans zien op hart- en vaatziekten bij 1 kop thee per dag. Dit komt omdat de thee o.a. zorgt voor een lagere bloeddruk.  

Daarnaast bevat het rutine, een stof die helpt bij het gezond houden van bloedvaten. Rutine heeft ontstekingsremmende eigenschappen en ondersteunt het immuunsysteem. Rutine vertraagt ook de oxidatie van vitamine C. De beste plantaardige bron van Rutine is Matcha thee!

Ook bevat matcha veel anti-oxidanten die een krachtige werking hebben tegen bijvoorbeeld ontstekingen en op de lange termijn mogelijk tegen kanker.

In een groot onderzoek kwam naar voren dat de thee ook helpt bij het verlagen van het ‘slechte’ LDL cholesterol.

 

Conclusie

Ja, matcha thee is gezond. Het is een mooie aanvulling op je voedingspatroon. Want:

  • Minder risico op sterfte
  • Minder risico op hart- en vaatziekten
  • Lagere bloeddruk
  • Verlaging van het ‘slechte’ LDL cholesterol

 

Bronnen

Wang ZM, Zhou B, Wang YS, Gong QY, Wang QM, Yan JJ, Gao W, Wang LS. Black and green tea consumption and the risk of coronary artery disease: a meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2011 Mar;93(3):506-15. doi: 10.3945/ajcn.110.005363. Epub 2011 Jan 19. PMID: 21248184.

Peng, X., Zhou, R., Wang, B. et al. Effect of green tea consumption on blood pressure: A meta-analysis of 13 randomized controlled trials. Sci Rep 4, 6251 (2014). https://doi.org/10.1038/srep06251 

Kuriyama S, Shimazu T, Ohmori K, Kikuchi N, Nakaya N, Nishino Y, Tsubono Y, Tsuji I. Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study. JAMA. 2006 Sep 13;296(10):1255-65. doi: 10.1001/jama.296.10.1255. PMID: 16968850.  

Zheng XX, Xu YL, Li SH, Liu XX, Hui R, Huang XH. Green tea intake lowers fasting serum total and LDL cholesterol in adults: a meta-analysis of 14 randomized controlled trials. Am J Clin Nutr. 2011 Aug;94(2):601-10. doi: 10.3945/ajcn.110.010926. Epub 2011 Jun 29. PMID: 21715508. 


Bekijk ook...

Hoe krijg ik voldoende essentiële vetzuren zoals omega 3 binnen als vegan?

Is een supplement nodig of red ik het ook wel met lijnzaad?

5 december 2018

smoothie of juice

Wat is beter? Een blender of een slow juicer?

Waar krijg je een meer verzadigd gevoel van? En wat is gezonder?

14 oktober 2021

suiker in fruit

Zit er teveel suiker in fruit?

Moet je bang zijn voor de hoeveelheid suiker in fruit?

29 juli 2021