trek in zoet na avondeten

Hoe kan het dat ik vaak trek heb in zoet na de maaltijd?

Behoefte naar iets zoets na de avondmaaltijd of lunch is iets wat ik regelmatig hoor. Ik heb geprobeerd om een paar verschillende oorzaken even op een rijtje te zetten.

1.   Het is een gewoonte

Misschien niet iets waar je direct aan denkt, maar vaak is het een gewoonte om na het avondeten een zoet toetje te nemen, of een koekje bij de koffie. Misschien is dit iets wat je altijd deed. Het heeft even tijd nodig om een gewoonte af te leren, je moet het doorbreken. Plofte je bijvoorbeeld vroeger na het avondeten en de kinderen naar bed te hebben gebracht op de bank met een stuk chocolade? (ik zeg maar wat hè) Dan heb je in je hersenen de koppeling gemaakt, dat als je op de bank ploft na een dag, dat daar dan chocolade bij hoort. Probeer afleiding te zoeken, en geef dat de tijd, je moet namelijk een nieuwe gewoonte ontwikkelen en dat duurt een aantal weken/dagen.

2.   Je eet veel snelle koolhydraten

Als je veel snelle koolhydraten eet tijdens je lunch of avondeten stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel. Je lichaam gaat insuline aanmaken om het suiker in je lichaam te kunnen opnemen. Bij de inname van veel snelle koolhydraten kan nadat het bloedsuikerspiegel enorm snel gestegen is het ook erg snel weer dalen, wat de trek naar zoet na de maaltijd kan veroorzaken. Je hebt dan een ‘suikerpiek’ in je bloedsuikerspiegel gehad, en het ‘dal’ na die piek veroorzaakt de trek. Probeer meer 'langzame' koolhydraten te eten zoals in peulvruchten, groente, fruit en volkoren producten (volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta). 

3. Te snel eten

Het kost tijd om de energie uit je voeding op te kunnen nemen. Wanneer je snel eet komt het signaal dat je vol zit veel langzamer dan wanneer je de tijd neemt voor je eten, rustig eet, en goed kauwt zonder afleidingen om je heen. Met andere woorden, als je snel en zonder aandacht eet, kan het lijken alsof je nog trek hebt terwijl dit eigenlijk niet zo is.

4.   Emotie eten

Dit kan heftiger klinken dan dat het is. Dit kan ook inhouden dat als je een drukke dag hebt gehad op werk of veel stress hebt ervaren met de kinderen (enkel een voorbeeld!) en je jezelf wil verwennen omdat je vindt dat je dat hebt verdiend. Je voelt dan de trek naar zoet, om jezelf met iets te belonen. Er zijn verschillende methoden om hiermee om te gaan.

5.   Te weinig eten

Bijvoorbeeld omdat je gewicht wil verliezen. Hierdoor is je bloedsuikerspiegel voordat je gaat eten heel erg laag. Als je eet, duurt het een tijdje om de energie uit je voeding op te nemen. Daardoor is je bloedsuikerspiegel vlak na de maaltijd nog niet op peil. Hierdoor geeft het lichaam nog niet het signaal dat het genoeg heeft. Daardoor heb je behoefte aan snelle suikers, zoete dingen. Snelle koolhydraten, suikers, geven namelijk snelle energie, en dat is wat het lichaam op dat moment wil.

Aan de hand van de oorzaak kan jij de voor jouw beste strategie samenstellen. Probeer bijvoorbeeld de gewoonte te doorbreken door er een keer niet aan toe te geven, afleiding te zoeken, of neem een gezonder alternatief zoals een stuk fruit of een volkoren cracker met beleg. Hulp nodig? Maak vrijblijvend een afspraak. 

Bekijk ook...

acceptance and commitment training

Mythes rondom afvallen

Hard voor jezelf zijn en je verlangen naar eten ontkennen om af te vallen? Zeker niet!

30 mei 2022

emotie-eten holbewonersverstand

Hoe je verstand nog steeds werkt als die van een holbewoner

En wat heeft dat te maken met emotie-eten?

25 maart 2021