eiwit dierlijk

Dierlijk eiwit vs plantaardig eiwit bij het voorkomen van o.a. spierverlies, conditie, ziekten en vermoeidheid bij vrouwen van 60+

Onbedoeld gewichtsverlies, verminderde kracht & conditie bij ouderen? Meer eiwit is dan vaak het advies; in de vorm van vlees, yoghurt, kwark etc.Dit nieuwe onderzoek laat zien dat er waarschijnlijk meer nodig is dan dierlijk eiwit; namelijk de kracht van plantjes!


Het doel van deze studie was om te kijken wat de impact was van dierlijk of plantaardig eiwit m.b.t. kwetsbaarheid bij oudere vrouwen.

Wie werden onderzocht?

85.871 vrouwen ouder dan 60 jaar uit de Nurses Health Study.

Hoe werd het onderzocht?

Er is in de 30 jaar dat de vrouwen werden gevolgd 9 keer gevraagd wat hun voedingsinname was. Ook andere factoren zoals beweging, roken ja/nee, kwaliteit van de rest van het voedingspatroon, medicatie, BMI etc. werden hierin meegenomen.
De vrouwen van >60 jaar werden aangemerkt als 'kwetsbaar' als ze tenminste 3 van de volgende eigenschappen hadden:

  • Vermoeidheid
  • Minder spierkracht
  • Verminderde conditie
  • Meer dan 5 chronische ziekten
  • Onbedoeld gewichtsverlies

Resultaten

  • Een hoge inname van plantaardig eiwit werd geassocieerd met een 14% lager risico op kwetsbaarheid in vergelijking met degenen die het minste plantaardig eiwit consumeerden.
  • Een hoge inname van dierlijke eiwitten werd geassocieerd met een 7% hoger risico op kwetsbaarheid.
  • Het vervangen van 5% van de calorieën uit dierlijk eiwit door plantaardig eiwit ging gepaard met een 38% lager risico op kwetsbaarheid.
  • Het vervangen van 5% van de calorieën afkomstig uit zuivel eiwit voor plantaardig eiwit gaf 32% minder risico op kwetsbaarheid.
  • Het vervangen van 5% van de calorieën afkomstig uit dierlijk eiwit (exclusief zuivel) voor plantaardig eiwit gaf zelfs een 42% lager risico op kwetsbaarheid!

Bovendien werd de inname van dierlijke eiwitten geassocieerd met minder spierkracht en het hebben van 5 of meer chronische ziekten, terwijl plantaardig eiwit werd geassocieerd met een lager risico op minder spierkracht of verminderde conditie. Bovenstaande resultaten zijn gecorrigeerd voor medicatie, BMI, kwaliteit van het voedingspatroon etc.


De resultaten uitgelegd in slides

undefined



undefined



undefined



undefined



undefined



undefined

sojamelk en cholesterol

Sojamelk vs koemelk & hart- en vaatziekten (nieuw onderzoek)

12 september 2022

Bonen of vlees gezonder

De gezondheidsvoordelen van bonen ten opzichte van vlees

19 juni 2022

Pure chocolade en humeur

NIEUW ONDERZOEK: Pure chocolade en humeur + darmgezondheid

25 mei 2022