eiwit dierlijk

Dierlijk eiwit vs plantaardig eiwit bij het voorkomen van o.a. spierverlies, conditie, ziekten en vermoeidheid bij vrouwen van 60+

Onbedoeld gewichtsverlies, verminderde kracht & conditie bij ouderen? Meer eiwit is dan vaak het advies; in de vorm van vlees, yoghurt, kwark etc.Dit nieuwe onderzoek laat zien dat er waarschijnlijk meer nodig is dan dierlijk eiwit; namelijk de kracht van plantjes!


Het doel van deze studie was om te kijken wat de impact was van dierlijk of plantaardig eiwit m.b.t. kwetsbaarheid bij oudere vrouwen.

Wie werden onderzocht?

85.871 vrouwen ouder dan 60 jaar uit de Nurses Health Study.

Hoe werd het onderzocht?

Er is in de 30 jaar dat de vrouwen werden gevolgd 9 keer gevraagd wat hun voedingsinname was. Ook andere factoren zoals beweging, roken ja/nee, kwaliteit van de rest van het voedingspatroon, medicatie, BMI etc. werden hierin meegenomen.
De vrouwen van >60 jaar werden aangemerkt als 'kwetsbaar' als ze tenminste 3 van de volgende eigenschappen hadden:

  • Vermoeidheid
  • Minder spierkracht
  • Verminderde conditie
  • Meer dan 5 chronische ziekten
  • Onbedoeld gewichtsverlies

Resultaten

  • Een hoge inname van plantaardig eiwit werd geassocieerd met een 14% lager risico op kwetsbaarheid in vergelijking met degenen die het minste plantaardig eiwit consumeerden.
  • Een hoge inname van dierlijke eiwitten werd geassocieerd met een 7% hoger risico op kwetsbaarheid.
  • Het vervangen van 5% van de calorieën uit dierlijk eiwit door plantaardig eiwit ging gepaard met een 38% lager risico op kwetsbaarheid.
  • Het vervangen van 5% van de calorieën afkomstig uit zuivel eiwit voor plantaardig eiwit gaf 32% minder risico op kwetsbaarheid.
  • Het vervangen van 5% van de calorieën afkomstig uit dierlijk eiwit (exclusief zuivel) voor plantaardig eiwit gaf zelfs een 42% lager risico op kwetsbaarheid!

Bovendien werd de inname van dierlijke eiwitten geassocieerd met minder spierkracht en het hebben van 5 of meer chronische ziekten, terwijl plantaardig eiwit werd geassocieerd met een lager risico op minder spierkracht of verminderde conditie. Bovenstaande resultaten zijn gecorrigeerd voor medicatie, BMI, kwaliteit van het voedingspatroon etc.


De resultaten uitgelegd in slides

undefined



undefined



undefined



undefined



undefined



undefined

Bekijk ook...

koolhydraatarmvegan

Afvallen met een koolhydraatarm dieet of een plantaardig dieet?

Met welk dieet krijg je minder calorieën binnen maar wel een lekker verzadigd gevoel? (en val je dus makkelijker af)

6 augustus 2021

whole food plant based

Wat is het “Low-Fat Whole Foods Plant-based” dieet en wat kan het voor je gezondheid doen?

Zou je gewicht willen verliezen? Zou je je fitter willen voelen? Misschien is dit dan wat voor jou.

7 augustus 2020

doelen stellen

Nieuwe gewoonten ontwikkelen of oude gewoonten weer oppakken? Stel doelen met de 'Habit Tracker'

Wil je graag gezonde gewoonten ontwikkelen? Stel doelen!

20 mei 2020