veganafvallen

Afvallen met een koolhydraatarm dieet of een plantaardig dieet?

Het nadeel van onderzoek doen naar wat mensen eten, is dat het altijd lastig is om compleet te controleren wat mensen eten en drinken.. en dat mensen overschatten of onderschatten wat ze eten als je ze ernaar vraagt. Tenzij je ze opsluit en alle maaltijden voorschotelt natuurlijk.

Dat is precies wat Kevin Hall deed in zijn onderzoek (dat was een Randomized Controlled Trial) in begin 2021.

Hoe?

Deelnemers werden 4 weken opgesloten in een onderzoekscentrum. De deelnemers werden willekeurig verdeeld over twee groepen. Groep A startte met dieet 1, en groep B met dieet 2. Na 2 weken werd er gewisseld van dieet.

Dieet 1: Onbewerkt plantaardig voedingspatroon (WFPB) hoog aan koolhydraten, laag in vet.
Dieet 2: Koolhydraatarm dieet met vlees, vis en zuivel.

Deelnemers kregen maaltijden met meer calorieën dan dat hun lichaam nodig had. Ze kregen de instructie om te eten zoveel als dat ze wilden.

Tijdens het onderzoek

undefined

 Deelnemers gaven aan vergelijkbare niveaus van honger, tevredenheid en volheid te ervaren tijdens beide diëten.

undefined

Deelnemers aten significant minder calorieën op het plantaardige dieet (hoog in koolhydraten) in vergelijking met het koolhydraatarme dieet! Gemiddeld 700 kcal minder.

undefined

Ook verloren de deelnemers veel meer vetmassa tijdens het plantaardige dieet. In groen het plantaardige dieet en in rood het koolhydraatarme. 

undefined

Dit was de samenstelling van de maaltijden in macronutriënten tijdens beide diëten. Tijdens het koolhydraatarme dieet aten zij gemiddeld 68 g koolhydraten per dag. 1 gram koolhydraten is namelijk 4 calorieën. Dus 271 calorieën : 4= 68 gram koolhydraten. Tijdens het plantaardige dieet, aten zij gemiddeld 389 gram aan koolhydraten per dag. Qua vetten (1 gram vet is 9 kcal) tijdens het plantaardige dieet 24 gram vet per dag en tijdens het koolhydraatarme dieet 230 gram vet. En qua eiwitten (1 gram eiwit = 4 kcal) 106 gram eiwit tijdens koolhydraatarme dieet per dag en tijdens het plantaardige dieet dagelijks 73 gram eiwit. 


Resultaat

Wanneer de deelnemers het plantaardige voedingspatroon (zeer rijk aan koolhydraten) aten, consumeerden ze ongeveer 700 calorieën per dag MINDER en verbrandden ze meer lichaamsvet, ondanks dat ze zich net zo verzadigd voelden. Dit bevestigd wat we al heel lang weten. Onbewerkte plantaardige koolhydraten zoals zoete aardappel, zilvervliesrijst, banaan en zwarte bonen helpen je om minder te eten (VEZELS!). En dan heb ik het nog niet eens over de nadelen van koolhydraatarm eten voor je gezondheid. Doordat je je tijdens het koolhydraatarme dieet, koolhydraten vermijdt krijg je meer eiwitten en vetten binnen. Als deze van dierlijke afkomst zijn bevatten deze verzadigd vet en cholesterol. Dit kan flink optellen. Op de lange termijn is dit slecht voor hart- en bloedvaten en kan je dan meer risico lopen op een te hoog cholesterol of aderverkalking. 


Bronnen

Hall, K.D., Guo, J., Courville, A.B. et al. Effect of a plant-based, low-fat diet versus an animal-based, ketogenic diet on ad libitum energy intake. Nat Med 27, 344–353 (2021). https://doi.org/10.1038/s41591-020-01209-1

Bekijk ook...

acceptance and commitment training

Mythes rondom afvallen

Hard voor jezelf zijn en je verlangen naar eten ontkennen om af te vallen? Zeker niet!

30 mei 2022

honger voeding

Herken échte honger

Welke soorten honger zijn er en hoe kun je 'echte' honger herkennen?

24 april 2019

essentiele aminozuren vegan

Bevat plantaardige voeding voldoende essentiële aminozuren?

Duidelijke uitleg en een aantal dagmenu's

21 november 2020