niet afvallen weinig eten

4 tekenen dat je te weinig eet om af te kunnen vallen

Om af te vallen moet je minder calorieën eten. Dat klinkt heel eenvoudig. Zoveel mogelijk calorieën mijden. Helaas is het ook mogelijk dat je te weinig gaat eten, wat er juist voor zorgt dat het minder makkelijk wordt om af te vallen. Daarnaast kan het leiden tot andere gezondheidsproblemen.

Iedereen heeft een basis hoeveelheid calorieën nodig om in leven te blijven. Om bijvoorbeeld je hart te laten kloppen en te kunnen ademhalen. Consequent onder deze behoefte eten zorgt ervoor dat je dat je metabolisme of stofwisseling trager wordt. Je lichaam gaat ervoor zorgen dat het kan ‘overleven’. Honger en een vol gevoel zijn niet de enige indicators die aangeven of je je lichaam voldoende voedt. Als je consistent onvoldoende eet zal je ook andere dingen gaan merken: 

1.     Je bent moe

Als je niet genoeg eet gaat je energielevel omlaag. Of je nou maaltijden overslaat of bepaalde voedingsmiddelen vermijdt, een te lage calorie inname zorgt ook voor dat je te weinig voedingsstoffen kunt binnenkrijgen. Mineralen en vitaminen zijn ook essentieel in het vrijmaken van energie in je lichaam. Wanneer je jezelf teveel beperkt in calorieën wordt het veel moeilijker om al die belangrijke voedingstoffen zoals vitaminen en mineralen binnen te krijgen.  

2.     Je bent chagrijnig

Je bent meer en sneller geïrriteerd dan anders. Vooral koolhydraten spelen een belangrijke rol in een stabiele gemoedstoestand. Met te weinig koolhydraten daalt je bloedglucosewaarde naar een lager niveau. Waardoor je trek krijgt.. Daar worden de meeste mensen niet vrolijker van. Bovendien bevatten koolhydraten in fruit, groenten, volkoren granen, bonen en zaden ook vezels die zorgen voor het aanmaken van serotonine in de darmen. Serotine is het 'happy hormone' en geeft je een gelukkig gevoel. 

3.     Je kan niet poepen

Om zuiniger om te gaan met de energie die er binnen komt wordt je spijsvertering trager. De ontlasting gaat langzamer door je darmen heen. Dit veroorzaakt verstopping, constipatie. Daarnaast krijg je doordat je te weinig eet ook te weinig vezels binnen, wat nog meer verstopping kan veroorzaken. 

4.     Het lukt je maar niet om die laatste 2 kilo’s kwijt te raken

Als dat het geval is, dan is het mogelijk dat je óf te veel sport óf te weinig eet of een combinatie van die twee. Een klein te kort aan energie inname, denk aan 250 tot 500 calorieën minder dan je behoefte, is vaak meer dan voldoende om blijvend af te vallen. Daarnaast zal je lichaam hierdoor niet in de ‘spaarstand’ gaan staan, wat wel kan gebeuren bij een hoger calorieën te kort.  

Kan jij wel wat advies gebruiken bij het afvallen? Heb je bijvoorbeeld behoefte aan een persoonlijk voedingsschema? Ik bereken graag je behoefte en maak een basismenu. Neem vrijblijvend contact met me op. Als diëtist wordt ik door de meeste zorgverzekeraars vergoed. Mijn diëtistenpraktijk kun je vinden in Monster, in het Westland. 
acceptance and commitment training

Mythes rondom afvallen

30 mei 2022

afvallen met een onbewerkt veganistisch dieet

Gezond gewicht bereiken - waarom een plantaardig voedingspatroon helpt!

20 mei 2022

bmi vleeseters

Mensen die MINDER dierlijke producten eten en MEER plantaardig eten hebben een lager BMI

7 april 2022