omkeerbaar diabetes

Kun je genezen van Diabetes Type 2?

Door gezonder te eten, bewuster om te gaan met snelle koolhydraten/suiker, af te vallen bij overgewicht en meer te bewegen kan het lichaam beter reageren op de lichaamseigen insuline. Hierdoor wordt je bloedsuiker lager en meer stabiel. Zo is diabetes omkeerbaar en voel je je weer beter! Bovendien heb je op deze manier minder kans op de complicaties van diabetes zoals hart- en vaatziekten, oogproblemen of nierziekten.


Welke stappen kan ik zelf ondernemen? 


1.     Vermijd suikerrijke producten zoveel mogelijk

Wees zeer matig met het gebruik van koek, snoep, en vermijd suikerrijke dranken zoals vruchtensap of frisdrank. Bij diabetes is het lichaam niet in staat om die suikers goed op te nemen waardoor je bloedsuiker enorm stijgt, dit is op de lange termijn erg schadelijk. Daarnaast zijn het eigenlijk ‘lege’ calorieën, producten met veel suiker bevatten over het algemeen zeer weinig vitamines, mineralen of vezels en je hebt binnen de kortste keren weer trek.

undefined 

2.     Probeer meer te bewegen

Beweging helpt namelijk! Waarom? Door beweging wordt de aanwezige suiker in je bloed gemakkelijker opgenomen waardoor je bloedsuiker daalt. Daarnaast is bewegen goed voor de bloeddruk en bloedvaten, die juist extra belast worden door diabetes. Daarbij voel je je door meer te bewegen fitter en minder moe en is bewegen stress verlagend. Hiervoor hoef je niet naar de sportschool, je kunt ook gaan fietsen of wandelen. Zorg dat je minimaal 30-60 minuten per dag matig intensief beweegt. Met matig intensief bewegen bedoel ik bewegen zodat je wat gaat zweten en je ademhaling versnelt.

 undefined


3.     Eet meer groente!

Groente bevatten weinig calorieën, veel vezels, en veel vitaminen en mineralen. Bovendien ben je van een goede portie groenten langer verzadigd. De vezels zorgen voor een tragere opname van glucose in het bloed en helpen zo pieken in je bloedsuiker te voorkomen. Het advies is om minimaal 250 gram groente per dag te eten, meer kan altijd. Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op chronische ziekten. 


In veel gevallen is het zeker mogelijk om je leefstijl aan te passen zodat je uiteindelijk geen medicijnen meer nodig hebt. Ik geef je als diëtiste graag advies over voeding in combinatie met diabetes. Ik ontwikkel een persoonlijk voedingsschema waarmee je praktisch uit de voeten kunt. Meer weten? Neem contact met me op voor een vrijblijvende afspraak in mijn praktijk in Monster, in het Westland. 

Bekijk ook...

suiker en diabetes

Fruit, suiker en diabetes

Moet je opletten met fruit en onbewerkte koolhydraten verminderen?

17 juni 2022

glucose diabetes type 2

Wat is diabetes?

En wat is insuline resistentie? Eenvoudig uitgelegd zodat je weet wat je kunt doen.

31 mei 2022

keto dieet bij diabetes

Diabetes en een keto of koolhydraat-arm dieet

Je kunt diabetes voorkomen of terugdraaien wanneer je een leefstijl aanneemt waarbij je een gezond gewicht krijgt.

11 juli 2022