artrose en voeding

Artrose en voeding

Plantaardige voeding, beweging en stressmanagement leiden tot een significante vermindering van klachten bij mensen met artrose. Dat blijkt uit de uitkomsten van het “Plants for Joints” (vertaling: planten voor gewrichten) onderzoek van Reade en Amsterdam UMC. Ruim 1,5 miljoen mensen in Nederland hebben artrose en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen. De verwachting is namelijk dat er in 2040 2,5 miljoen mensen met artrose zullen zijn.

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening van je hele gewricht. In je gewricht wordt de kwaliteit van je kraakbeen minder, je gewricht raakt soms ontstoken en het bot bij het gewricht verandert.

Bij artrose heb je last van pijn, stijfheid en moeite met bewegen. Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening aan het bewegingsapparaat.

Artrose is geen simpele slijtage, maar een aandoening die vaak samenhangt met andere klachten, zoals overgewicht, een hoge bloeddruk en verslechterde waarden voor cholesterol en bloedsuiker.

Huidige behandelingsmogelijkheden

Op dit moment zijn de behandelmogelijkheden beperkt: pijnmedicatie, wat oefentherapie en als het echt niet meer gaat een gewrichtsvervangende operatie.

Daar kan nu verandering in komen. De resultaten van het Plants for Joints onderzoek, die onlangs zijn gepubliceerd in Osteoarthritis and Cartilage, pleiten voor een leefstijlprogramma als onderdeel van de artrose-behandeling.

Het Plants for Joints onderzoek

In het Plants for Joints onderzoek werden 64 mensen met artrose willekeurig verdeeld over óf de Plants for Joints groep, die aan de slag ging met het leefstijl programma & óf de controlegroep die enkel de standaard zorg kreeg.

Ook de Plants for Joints groep kreeg tijdens het onderzoek de standaard behandeling van de reumatoloog.

Tijdens programma van 4 maanden kwamen de Plants for Joints deelnemers 10 keer in groepjes bij elkaar voor een kookworkshop en bijeenkomsten over gezonde, plantaardige én onbewerkte voeding, beweging, ontspanning en slaap.

Aan het begin, halverwege en aan het einde van de studie werden ziekteactiviteit, klachten, bloeduitslagen, lichaamssamenstelling, het eetgedrag en het beweeggedrag gemeten.

Resultaten

Het Plants for Joints programma resulteerde in een statistisch significante en klinisch relevant afname van pijn, stijfheid én verbetering van de fysieke functie.

Daarnaast was er bij de Plants for Joints groep in vergelijking met de controle groep:

• Méér verlies van gewicht, vetmassa en buikomvang.
  • Verbetering van bloedwaarden voor ontstekingen, bloedsuiker en cholesterol.

Andere onderzoeken naar vergelijkbare programma’s hebben aangetoond dat dit Plants for Joints programma óók effectief is voor de behandeling van hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas.

Plants for Health

Het streven van de onderzoekers is om het leefstijlprogramma vanaf begin 2024 als Plants for Health aan te bieden.

Meer kun je bekijken op: www.plants-for-health.nl. Hier vind je ook video's van mensen die aan het Plants for Joints programma hebben deelgenomen.

Wil je nu alvast aan de slag met meer plantaardige voeding bij artrose of reuma? Als geregistreerd diëtiste help ik je graag verder! Neem dan nu vrijblijvend contact met me op!

Bronnen

1. Walrabenstein W, Wagenaar CA, van de Put M, et al. A multidisciplinary lifestyle program for metabolic syndrome-associated osteoarthritis: the "Plants for Joints" randomized controlled trial [published online ahead of print, 2023 Jun 14]. Osteoarthritis Cartilage. 2023;S1063-4584(23)00826-9. doi:10.1016/j.joca.2023.05.014

2. https://plants-for-health.nl/ - Geraadpleegd op 2 augustus 2023

3. https://reumanederland.nl/reuma/vormen-van-reuma/artrose/ - Geraadpleegd 2 augustus 2023