slow juicer of smoothie wat is gezonder

Wat is beter? Een blender of een slow juicer?

Zowel bij het juicen of bij het blenden neem je groenten of fruit en maak je het fijn. Bij het juicen maak je een sap, waterdun. En bij een smoothie maak je een wat dikkere substantie waar al het vruchtvlees of pulp nog inzit.


Slow juicers zorgen er dus voor dat de pulp uit het sap wordt gezeefd. Het apparaat scheidt het eenvoudig voor je zodat je de pulp weg kunt gooien. In een blender blijft alles in de blenderkan. En dat is een groot voordeel! Want de pulp, dát is juist waar vezels inzitten! Bij het juicen hou je namelijk enkel het sap over! Vezels zijn super belangrijk voor je gezondheid ter voorkoming van ziekten, ze vormen voeding voor je darmflora.

De pulp bevat ook een hoop flavonoïden, belangrijke fytonutriënten. Fytonutriënten zijn gezondheisbevorderende stofjes uit planten (groenten, fruit, zaden etc.)

Een onderzoek vergeleek het fytonutriëntengehalte van geblende versus geperste grapefruit uit een slow juicer. Daaruit kwam naar voren dat de geblende grapefruit, met zowel sap als pulp, 7 keer de hoeveelheid naringine bevat, een krachtige flavonoïde die kanker en ontsteking tegengaat, en effectief kan zijn bij de behandeling van diabetes en andere stofwisselingsziekten.

Als je op je gewicht let, is een smoothie meer vullend dan een juice, dankzij al die vezelige delen van de fruit en de groenten die in de smoothie zitten. Door het volume wat dat geeft rekken ze je maag meer uit waardoor je hersenen het signaal binnenkrijgen dat er voldoende is gegeten. Wat nog meer vult dan een smoothie, is je fruit en groenten gewoon kauwen met je tanden!

Juices zorgen sneller voor een hogere bloedsuiker dan smoothies (met dezelfde ingrediënten) dat is minder gezond. Maar smoothies kunnen ook, vooral als er enkel maar fruit inzit, toch de bloedsuikerspiegel wat verhogen. Gooi er daarom altijd wat groenten in.

En aangezien smoothies vloeibaar zijn kunnen we ze te snel consumeren en daarom overtollige calorieën binnenkrijgen voordat we ons ervan bewust zijn dat we vol zitten. Wij mensen zijn gemaakt om te kauwen!


Conclusie

Over het algemeen is een blender een beter idee dan een slow juicer. Zo gooi je het gezondste deel niet weg, maar drink je het op, namelijk; de vezels. Want die behoud je wanneer je iets in de blender stopt. Door diezelfde vezels geeft een smoothie meer verzadigd gevoel dan een juice. Maar.. Van kauwen raak je het meest verzadigd. Dus wil je niet in gewicht aankomen dan is kauwen vaak een nóg beter idee! En als je een smoothie maakt, zorg er dan voor dat je er lekker veel groenten in doet. Als je al genoeg te kauwen hebt, dan kan de blender zeker een goede aanvulling zijn om nóg meer groenten en wat fruit binnen te krijgen. 

Bekijk ook...

fruit gezond

Waarom je fruit met beschadigingen of korstjes zou moeten kopen

Als jij appels koopt, ga je dan voor de pérfecte zonder korstje? Waarom dat minder gezond is lees je hier!

18 maart 2021

hoeveel b12 in supplement

Hoe krijg ik voldoende B12 binnen?

Wanneer je plantaardig/vegan of vegetarisch eet

26 september 2019

afvallen kokosolie

Kun je sneller afvallen met kokosolie?

Kokosvet wordt op een andere manier opgenomen in het lichaam. Helpt dat bij afvallen?

3 maart 2019