ontstekingsremmende kurkuma

Waarom kurkuma veelbelovend is bij reuma!

Kurkuma heeft al in zoveel onderzoeken aangetoond ontstekingsremmend te zijn. Het heeft mogelijk een krachtige werking tegen hersenziekten, kanker en longziekten. En voor reuma patiënten kan het veel belovend zijn!

Er zijn wel duizenden onderzoeken gedaan naar de helende werking van kurkuma. Slechts 50 echter, zijn echt onderzoeken gedaan op mensen, i.p.v. met petri schaaltjes.

Een aantal jaar geleden is er een onderzoek gedaan naar welk effect het gebruik van kurkuma op reuma patiënten kan hebben.

45 patiënten met de diagnose reumatoïde artritis werden 'random' verdeeld in 3 groepen.
Groep 1: Curcumine.
Groep 2: Diclofenac
Groep 3: Zowel curcumine als diclofenac

Met een scorelijst werd de ziekteactiviteit gemeten. Tevens werd bepaald in hoeverre de gevoeligheid en zwelling in de aangedane gewrichten afnamen.

Alle 3 de groepen hadden een verbetering in de klachten maar interessant genoeg vertoonden de curcumine-groepen het hoogste percentage verbetering - significant beter dan die in de medicijngroep (Diclofenac).

De resultaten toonden aan dat curcumine niet alleen veilig en effectief was maar verrassend effectiever was in het verlichten van pijn in vergelijking met het belangrijkste medicijn bij uitstek (Diclofenac) en dit allemaal zonder duidelijke nadelige bijwerkingen.

In feite leek curcumine beschermend, aangezien er meer bijwerkingen waren in de medicijngroep dan in de gecombineerde medicijn & curcumine-groep. In tegenstelling tot diclofenac heeft curcumine geen bijwerkingen voor de maag en darmen. Mogelijk kan het zelfs het slijmvlies van de maag en de darmen beschermen.

Wist je dat een plantaardig dieet hele positieve effecten kan hebben bij reuma? Lees er hier meer over. Mijn collega diëtiste Wendy Walrabenstein is bezig met een belangrijk onderzoek hiernaar, het zogenaamde 'Plants for Joints' onderzoek. Klik hier om meer te lezen

Ik help je graag op weg met een persoonlijk voedingadvies bij reuma. Klik hier om een afspraak in te plannen

Aan de slag met kurkuma? Maak deze kurkuma latte!

inline

Bron:

Chandran, Binu, and Ajay Goel. “A randomized, pilot study to assess the efficacy and safety of curcumin in patients with active rheumatoid arthritis.” Phytotherapy research : PTR vol. 26,11 (2012): 1719-25. doi:10.1002/ptr.4639