echt vlees of vleesvervanger

Zijn vleesvervangers gezond?

"Die vleesvervangers zijn toch ook maar rotzooi, dan kan ik beter vlees nemen." Een uitspraak die ik regelmatig hoor. Super interessant dat er afgelopen zomer een onderzoek is uitgekomen die precies DAT onderzocht.


Wat werd onderzocht?

De impact van het vervangen van vlees door plantaardige vleesvervangers op de gezondheid van hart- en bloedvaten.

 

Wie werden onderzocht?

36 mensen van 18 jaar of ouder. De onderzoeksperiode duurde in totaal 4 maanden.

 

Hoe werd het onderzocht?

Deelnemers werden 'random' in 2 groepen verdeeld.

- Groep 1 at 8 weken lang tenminste 2 porties plantaardige vleesvervangers per dag
- Groep 2 at 8 weken lang tenminste 2 porties dierlijk vlees per dag
Vervolgens werd er gewisseld. Groep 1 ging over op 8 weken dierlijk vlees eten en vice versa. Deelnemers hielden eetdagboeken bij en gaven bloed-, ontlasting- en urinemonsters af. 


Uitkomst?

Tijdens fase dat beide groepen de plantaardige vleesvervangers aten:

  • Waren TMAO concentraties in het bloed significant lager. TMAO is een stofje wat een groter risico geeft op hart- en vaatziekten, dus hoe lager de TMAO concentraties in je bloed hoe beter.
  • LDL-concentraties waren significant lager. LDL is het zogenoemde 'slechte' cholesterol wat een groter risico geeft op hart- en vaatziekten. Dus hoe minder hoog de LDL concentraties in het bloed hoe beter.
  • Het lichaamsgewicht nam af. Dit terwijl de calorie inname hetzelfde was in beide (dierlijke & plantaardige fase). De deelnemers verloren gemiddeld ongeveer 1 kg in de plantaardige vleesvervanger fase.

 

De 2 maanden dat de 2 verschillende groepen plantaardige vleesvervangers aten had daarom dus een positiever effect op de gezondheid van het hart en de vaten.  

 

De algehele eiwit- en het zoutinname waren in zowel de vleesvervanger fase als in de dierlijk vlees fase hetzelfde. De vezel consumptie was hoger bij het eten van de vleesvervangers, de hoogte van het verzadigd vet was lager bij het eten van vleesvervangers in plaats van vlees van dieren. Verzadigd vet is slecht voor je omdat het aderverkalking kan bevorderen, vezels hebben juist weer een positieve uitwerking op je hart- en vaten.

 

Verassend?

Nee, eigenlijk niet. De resultaten van het onderzoek zullen (hopelijk) weinig voedingsdeskundigen hebben verbaasd. Wat de voedingswetenschap betreft, is er namelijk een algemene consensus dat we minder verzadigd vet en cholesterol moeten eten, wat voornamelijk in dierlijke producten zit zoals in vlees en zuivel, en juist meer vezels wat enkel en alleen in plantaardige producten zit! Vleesvervangers bevatten wel vaak meer zout, maar over het algemeen niet meer in vergelijking met bereide dierlijke producten.

 

Conclusie

Je vlees vervangen voor vleesvervangers is dus goed voor je gezondheid. Als acht weken vleesvervangers in plaats van dierlijk vlees zo'n positief effect kan hebben op de indicatoren voor hartziekten en het lichaamsgewicht verlaagd, stel je dan eens voor wat een permanente omschakeling zou kunnen doen. 

(Uitzonderingen daar gelaten, bijvoorbeeld wanneer je elke dag een plantaardige cordon bleu met mega veel plantaardige kaas en dus verzadigd vet etc. naar binnen werkt, dan verwacht ik niet dezelfde resultaten)

En natuurlijk zijn peulvruchten een nóg veel betere vleesvervanger! Met nog meer gezondheidswinst voor je hart- en bloedvaten.

 

Wil je graag de overstap maken naar een meer vegetarisch of plantaardig dieet? Ik help je graag verder met een persoonlijk voedingsadvies waar je gezonder en fitter van wordt! Neem contact op of plan zelf een afspraak in via https://www.dietistenpraktijksilla.nl/contact

 

Bronnen

Anthony Crimarco, Sparkle Springfield, Christina Petlura, Taylor Streaty, Kristen Cunanan, Justin Lee, Priya Fielding-Singh, Matthew M Carter, Madeline A Topf, Hannah C Wastyk, Erica D Sonnenburg, Justin L Sonnenburg, Christopher D Gardner, A randomized crossover trial on the effect of plant-based compared with animal-based meat on trimethylamine-N-oxide and cardiovascular disease risk factors in generally healthy adults: Study With Appetizing Plantfood—Meat Eating Alternative Trial (SWAP-MEAT), The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 112, Issue 5, November 2020, Pages 1188–1199, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa203


Bekijk ook...

reuma voeding

Waarom helpt een plantaardige of vegan voeding bij reumatoïde artritis?

Een uitgebalanceerde plantaardige voeding kan bij reuma veel betekenen.

8 december 2020

fruit uit het vriesvak

Vers of bevroren fruit? Wat is gezonder?

Versschap of vriezer? Waar kun je je fruit het beste vandaan halen?

19 november 2021

is olie gezond

Zijn plantaardige oliën gezond?

Oliën zoals olijfolie en lijnzaadolie hebben een gezondheidsimago. Maar is het ook echt de gezondste optie?

28 december 2021