teveel suiker in fruit

Zit er teveel suiker in fruit?

Ja, maar fruit, daar zit toch heel veel suiker in?

Ben niet bang voor fruit asjeblieft! EET FRUIT. 

Het eten van suiker in de vorm van fruit is niet alleen onschadelijk, maar ook nuttig. Het eten van fruit kan bijvoorbeeld de insuline piek van suikerrijk voedsel zoals bijvoorbeeld chocolade of koek afzwakken. Daarnaast bevat fruit heel veel vezels, vitaminen, mineralen en fytonutriënten die je beschermen tegen ziekten zoals kanker, diabetes type 2, een te hoog cholesterol en een te hoge bloeddruk. 

Waarom zorgt suiker niet voor een bloedglucose piek? 

De vezels in fruit vormen een gel in je maag en dunne darm en vertragen zo de opname van suiker. Ook lijken bepaalde fytonutriënten afkomstig uit fruit de opname van suiker door de darmwand en bloedbaan te blokkeren. Dus geen schadelijke hoge bloedsuikerpiek bij suiker uit fruit!


Fruit om op gewicht te blijven of af te vallen

Bovendien is fruit laag in calorieën en verzadigd het dus o.a. door de vezels heel erg goed. Waardoor je makkelijker een gezond gewicht bereikt of houdt want je hebt minder snel weer trek. Bovendien worden je darmen erg blij van deze vezels. In ruil voor de vezels uit fruit maken je darmbacteriën allerlei stofjes aan die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld je honger- en verzadigingshormonen meer in balans komen en je minder cravings hebt.

Suiker vermijden?

Wat je wel graag wilt vermijden? Producten met TOEGEVOEGD suiker. Dus producten waaraan suiker is toegevoegd. Zoals koek, snoep, veel tussendoor koeken, sauzen, frisdrank etc. 

Evolutie

Wist je dat onze ogen alle kleuren kunnen zien omdat deze zijn geëvalueerd om rijpe vruchten goed te kunnen zien tegen de achtergrond van een groen bos?

Van alle zoogdieren zijn enkel verschillende soorten apen (zoals wij) in staat om het hele kleurspectrum te zien.

Dus hup, ga fruit plukken! De natuur heeft het zo bedoeld! Gooi die Liga en die mueslireep aan de kant. Denk aan tenminste 3 stuks per dag. Wel eens een aap een Liga zien eten?

Dat bedoel ik!

Bekijk ook...

hoeveel b12 in supplement

Hoe krijg ik voldoende B12 binnen?

Wanneer je plantaardig/vegan of vegetarisch eet

26 september 2019

aankomen stress

Hoe kan het dat je aankomt van stress?

Een aantal weken superdruk op het werk en voordat je het weet vliegen de kilo's eraan. Hoe komt dat?

4 juni 2019

whole food plant based

Wat is het “Low-Fat Whole Foods Plant-based” dieet en wat kan het voor je gezondheid doen?

Zou je gewicht willen verliezen? Zou je je fitter willen voelen? Misschien is dit dan wat voor jou.

7 augustus 2020