Zorgt sporten op een lege maag ervoor dat je meer afvalt?

Als je in de ochtend wakker wordt heb je al een aantal uren niets gegeten. De gedachte die ik vaak hoor is dat je meer vet zou verbranden wanneer je zonder ontbijt dat rondje gaat hardlopen. Omdat je lichaam immers geen koolhydraten heeft om te verbranden. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar het is iets te simpel gedacht.

Want of je nou sport op een lege of volle maag: je verbrandt in beide gevallen ongeveer evenveel vet. Ik zal proberen een ingewikkeld proces op een makkelijke manier uit te leggen..   

Bij het starten van het afslankproces worden vetzuren afgebroken uit het vetweefsel om als brandstof te kunnen dienen, dit is stap 1. Daarna komt de tweede en volgende stap, namelijk het verbranden van deze vetzuren.

Hardlopen of sporten op een nuchtere maag zorgt wel voor meer afbraak van vetzuren (stap 1), maar het niveau van verbranden (stap 2) blijft hetzelfde dan wanneer je van tevoren een ontbijt eet. Dus, het verbranden (stap 2) is het belangrijkst en de limiterende factor. Ondanks dat je meer vetten afbreekt bij een inspanning op een nuchtere maag, betekent dit echter niet dat je in totaal meer calorieën verbrandt. 

Cardio op een nuchtere maag heeft geen noemenswaardig groter effect op het afvallen dan cardio op elk ander tijdstip.  


Niet ontbijten heeft bovendien een aantal negatieve effecten wanneer je daarna gaat sporten. Trainen op een lege maag stimuleert de afgifte van cortisol, wat kan leiden tot afbraak van eiwitten in de spieren. Zodat die eiwitten uit de spieren gebruikt kunnen worden als brandstof. Terwijl je die spieren juist wilt opbouwen. Bovendien sport je wellicht minder intensief en lang omdat je lichaam zonder brandstof sneller moe is. 

Dus een lekker ontbijtje ’s-Ochtends is zeker aan te raden voordat je gaat sporten. Houd deze wel lekker licht, zodat je geen last van maag en darmen krijgt!

Wil jij graag een persoonlijk menu om jouw doelen te behalen? Kom een keertje langs bij mijn praktijk in Monster (Westland). Vergoeding door de meeste zorgverzekeraars.  Klik hier voor meer informatie.

Bekijk ook...

Hoe kan het dat ik vaak trek heb in zoet na de maaltijd?

De zoete verleiding na het eten.

3 juni 2018

Wanneer heb ik extra eiwit nodig als sporter?

Veel eiwitten of proteïne eten, dé weg naar meer spieren en kracht?

3 juni 2018

Waarom is sporten gezond?

Iedereen zegt dat sporten gezond is... Maar waarom dan?

3 juni 2018